آذربایجاناخباراردبیلترکیهقره باغ

تهران از جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنستان حمایت می کند

­رسانه های باکو بیانیه نشست سه جانبه اخیر وزرای خارجه ایران و ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول را به معنای حمایت ایران از جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنستان و ضربه تهران به ایروان قلمداد کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، روزنامه ” ینی مساوات ” در مطلبی تحت عنوان ” حمایت ایران از جمهوری آذربایجان در حال افزایش است – عواملی که تهران را به باکو نزدیک می کنند، کدامند؟ ” نوشت : ” البته، تهران پیش تر نیز در مذاکرات و رأی گیری های سازمان های بین المللی درباره مناقشه قره باغ ، همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است. اما، در همین حال تهران با استناد به هم مرز بودن ایران با ارمنستان ، روابط با ایروان را قطع نکرده و مناسبات در زمینه های انرژی و گاز و تجارت را حفظ کرده است. همین نیز هر از گاهی به سردی در مناسبات جمهوری آذربایجان و ایران منجر شده است. اما، اکنون این وضعیت بنا به عللی تا حدودی تغییر کرده است. اولا ، موضع حکومت ایران در قبال همسایگان و بخصوص جمهوری آذربایجان تغییر کرده است. پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران، این کشور از پیگیری سیاست گسترشی دوره احمدی نژاد امتناع کرده ، روابط دیپلماتیک – سیاسی تقویت شده است و سفرهای سطح بالا میان باکو و تهران افزایش یافت و طرح های مشترک به کار افتادند. هم اکنون دو کشور ، شماری طرح های مشترک راهبردی از جمله طرح خط آهن و حمل و نقل را در دستور کار دارند. ”
ینی مساوات افزوده است : ” دومین عامل مهم، موج جدید تحریم ها ضد تهران است. ترامپ در ماه مه امسال از توافق ایران به کشورهای شش گانه ( پنج به اضافه یک ) خارج شده و تحریم هایی را که تا سال ۲۰۱۵ موجود بودند، احیاء کرده است. طبیعی است که در این زمان ، ایران به همسایگانش و بخصوص جمهوری ‌آذربایجان که زیرساخت بزرگ حمل و نقلی دارد، نیاز خواهد داشت. جمهوری آذربایجان یکی از راه های تجارت خارجی ایران می تواند باشد. باکو طی سال های اخیر زیرساخت قدرتمند حمل و نقل ایجاد کرده است و خط آهن خود را به ایران متصل می کند. این نیز به معنای اتصال ایران به روسیه و اروپاست. طبیعی است که تهران می تواند در دوره تحریم ها از طریق  جمهوری آذربایجان ، فعالیت تجاری گسترده ای داشته باشد. طبیعی است که حتی با در نظر گرفتن منافع،جمهوری آذربایجان در مقایسه با ارمنستان که از راه های ترانزیتی بین المللی کنار مانده است، به صرفه تر است. ”
ینی مساوات افزوده است : ” در هفته گذشته یکی از موضوعات اصلی سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به قفقاز ، اطلاع یافتن از واکنش کشورهای منطقه به تحریم های آمریکا ضد ایران بود. اکنون، شرایط ایجاد شده تهران را به دوستی سالم و قابل اطمینان با باکو مجبور می کند. به همین علت نیز ، حکومت ایران بیش از هر زمان دیگری از جمهوری آذربایجان حمایت می کند و این حمایت را آشکارا نیز ابراز می کند. در مناطق آذربایجان ایران ، در تبریز و زنجان ، همایشی با شعار ” قره باغ سرزمین اسلامی است” برگزار شد و مقامات دولتی و فعالان علمی و اجتماعی حمایت از جمهوری آذربایجان را در مساله قره باغ ابراز کردند. به یقین، همه می پذیرند که تا چندی پیش، برگزاری چنین برنامه هایی وجود نداشت و هیچ کس نمی توانست برگزاری این برنامه ها را تصور هم بکند. از این نظر، شرایط سیاسی تهران را به باکو نزدیک می کند.”
ینی مساوات افزوده است : ” همچنین نیکول پاشینیان ، نخست وزیر ارمنستان به احتمال بسته شدن مرزهای این کشور با ایران بخاطر شرایط موجود میان آمریکا و ایران اعتراف کرده است. ”
ینی مساوات نتیجه گیری کرده است : ” شرایط سیاسی موجود در منطقه ، جمهوری آذربایجان را به همسایه جنوبی اش نزدیک می کند. اکنون مساله خزر راه حل حقوقی خود را یافته است و تقریبا عدم تفاهمی میان دو کشور وجود ندارد. از این نظر، شرایط منطقه بطور بی سابقه ای به نفع جمهوری آذربایجان در حال تغییر است. ”
همچنین پایگاه اینترنتی ” تلگراف” جمهوری آذربایجان در مطلبی تحت عنوان ” ضربه ای از ایران به ایروان – اهمیت بیانیه استانبول”، به نقل از زینال امیرعلی اف، تحلیلگر نوشت : ” رسانه های ارمنستان از نارضایتی شدید این کشور از اقدام ایران در امضای بیانیه استانبول درباره مناقشه قره باغ خبر می دهند. زیرا، تاکنون تهران موضع بیطرفی مثبت درباره مناقشه قره باغ اتخاذ کرده بود. اما، اکنون تهران با امضای این سند ( بیانیه ۳۰ اکتبر وزرای خارجه ترکیه و جمهوری آذربایجان ایران در استانبول) ، از موضع جمهوری آذربایجان درباره قره باغ حمایت می کند. در مقاله تحلیلی سایت ارمنستانی ” ۱in.am ” نیز این موضوع نوشته شده است. اکنون این سوال مطرح می شود که آیا در روابط ایران و ارمنستان ، سردی مناسبات وجود دارد؟ چند ماه قبل، آرمن گریگوریان ، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان گفته بود که سفر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به ایران در حال برنامه ریزی است. اما، این سفر انجام نشد و بجای آن ، پاشینیان و حسن روحانی ، رییس جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کردند. این نیز ، چارچوب مناسبی برای گفتگوهای مفید محسوب نمی شود. علاوه بر این، بخاطر تحریم های غرب ، شرایط اقتصادی ایران به هیچ وجه در سطحی مطلوب قرار ندارد. در این شرایط ، آمریکا با تغییر راهبرد سیاسی خود در قفقاز جنوبی ، در صدد تقویت فشارهای دیپلماتیک و سیاسی خود بر ایران است. در این فرایند سیاسی ، سیاست خارجی ارمنستان به همکاری با غرب گرایش یافته است و این نیز تامین کننده منافع ایران نیست. امضای بیانیه استانبول از طر ف ایران نیز می تواند به سردی مناسبات ایروان و تهران منجر شود. “

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا