آذربایجاناخبارایرانعمومینخجوان

اهدای اثر هنرمندان نخجوانی به موزه آستان قدس رضوی

اثر هنری فاخر هنرمندان منبت‌کار نخجوانی با نام «پرچم جهانی امام حسین(ع)» به موزه آستان قدس رضوی در مشهد مقدس اهدا شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با هماهنگی و همکاری وابستگی فرهنگی ایران در نخجوان با مؤسسه تحقیقاتی و مطالعاتی، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز، دو تن از هنرمندان برجسته و شناخته شده جمهوری خودمختار نخجوان در چهارمین همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان در شهر تبریز شرکت کردند.

این هنرمندان همچنین با سفر به شهر مشهد مقدس و با هماهنگی نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی، اثر ارزشمند و هنری هنرمند برجسته منبت‌کار نخجوانی با نام «پرچم جهانی امام حسین(ع)» را به موزه امام رضا(ع) هدیه کردند.

گفتنی است؛ مراسم افتتاحیه این همایش بین‌المللی با هدف تجلیل از مروّجین فرهنگ ناب عاشورایی و مقاومت از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان و جمهوری خودمختار نخجوان در تالار وحدت دانشگاه تبریز افتتاح و برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه شهر تبریز در این آیین معنوی به تشریح ابعاد مختلف توسعه و رشد ادبیات عاشورایی در دوره‌های مختلف پرداخت.

میر رضا مجیدی، رییس دانشگاه تبریز نیز در این آیین گفت: عاشورا یک واقعه نیست؛ بلکه یک فرهنگ است و پس از گذشت بیش از ۱۴ قرن از شهادت حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان، هنوز مکتب عاشورا زنده است.

احمد فرشبافیان، استاد دانشگاه تبریز و دبیر این همایش نیز برگزاری چنین مراسم‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی را برای شناساندن ابعاد مختلف فلسفه قیام امام حسین(ع) و عاشورا ضروری بیان کرد.

این خبر می‌افزاید، در این آیین بین‌المللی از ۲۲ نفر از اساتید، شاعران و مداحان و هنرمندان تجلیل به عمل آمد که از این تعداد ۶ نفر از جمهوری آذربایجان، ۶ تن از ترکیه، ۳ نفر از گرجستان، دو نفر از جمهوری خودمختار نخجوان و بقیه از جمهوری اسلامی ایران بودند.

هنرمندان اعزامی از نخجوان به این همایش بین‌المللی، متشکل از هنرمندان باسابقه و شناخته شده به نام‌های عاکیف حسن‌اف و شاهین حسن‌اف، از فعالان در عرصه هنر منبت‌کاری هستند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا