اخبارترکیهعمومی

اردوغان؛محاکمه ۱۸ مقام امنیتی سعودی در ارتباط با قتل خاشچی در استانبول برگزار شود

­رییس جمهوری ترکیه پیشنهاد کرد ۱۸ مقام امنیتی دستگیر شده سعودی در ارتباط با قتل جمال خاشقجی در استانبول محاکمه شوند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از منابع ترکیه، رجب طیب اردوغان در سخنرانی در جمع نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در مجلس ترکیه ضمن ارایه گزارشی درباره نحوه به قتل رسیدن جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در عربستان سعودی، ضمن بیان اینکه به صداقت شاه سلمان در زمینه تحقیقات قتل جمال خاشقجی باور دارد، گفت با توجه به اینکه محل قتل استانبول است، به مقامات سعودی پیشنهاد می کنم ۱۸ نفر مقام امنیتی سعودی که در این باره دستگیر شده اند، در استانبول محاکمه شوند.
اردوغان گفت : ” در گفتگو با دونالد ترامپ ، رییس جمهوری آمریکا نیز درباره مشخص شدن تمامی جوانب و مسئولان این واقعه توافق کردیم. ما این تحقیقات را در چارچوب قوانین بین المللی انجام دادیم و از متهم شدن ترکیه جلوگیری کردیم. ما می دانیم که چه کسانی می خواستند با این سوء قصد به امنیت ترکیه لطمه بزنند و نتوانستند موفق شوند. این جنایت در کنسولگری عربستان که خاک این کشور محسوب می شود، انجام شد . اما مشخص است که این جنایت در چارچوب مرزهای ترکیه انجام شده است. کنوانسیون وین نیز نمی تواند دلیلی برای ایجاد مانع در مقابل تحقیقات این قتل بخاطر مصونیت دیپلماتیک کنسولگری ها باشد. ما این جنایت را با تمامی ابعادش تحقیق خواهیم کرد. جمال در کنار اینکه شهروند سعودی است، در سطح جهانی نیز شخصیتی شناخته شده است و جامعه جهانی نیز خواهان روشن شدن این موضوع است. ”
اردوغان گفت : ” سعودی با پذیرش وقوع این جنایت گام مهمی برداشته است. از این پس ، مجازات تمامی مسئولان این واقعه را انتظار داریم. این جنایت برنامه ریزی شده است و نشانه های مهمی درباره برنامه ریزی شدن این جنایت در دست داریم. اکنون باید این سوال ها پاسخ داده شوند: این ۱۵ نفر چرا در روز جنایت در استانبول گرد آمده بودند. این افراد از چه کسی فرمان گرفته اند؟ چرا سرکنسولگری چند روز بعد از وقوع جنایت برای بازرسی باز شد؟ چرا محل جسد هنوز معلوم نیست؟ یک مقام امنیتی سعودی از همکاری یک کارمند محلی در این جنایت خبر داده است. آن کارمند محلی کیست؟ مجبورید که نام او را اعلام کنید. اگر این موارد روشن نشود ، این پرونده خاتمه نخواهد یافت. تمامی شواهد نشان از برنامه ریزی شدن این واقعه دارد. نمی توان در این مساله فقط چند مقام امنیتی را مقصر دانست. در باره صداقت شاه سلمان تردیدی ندارم. باید هیاتی عادل و بیطرف برای بررسی این مساله تشکیل شود. باید سایر متهمان در سایر کشورها نیز بررسی شوند. حقوق بین المللی و حقوق اسلامی و حقوق عربستان سعودی نیز این را می طلبد. پیشنهاد می کنم با توجه به اینکه مکان وقوع جنایت استانبول است، ۱۸ مقام امنیتی دستگیر شده سعودی در استانبول محاکمه شوند. حق تصمیم گیری با رهبران سعودی است، اما این پیشنهاد من است. “

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا