آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومیقفقاز جنوبی

تبلور دلدادگی به اسوه آزادگان عالم در مرز زمینی آستارا

پایانه مرزی شهرستان آستارا میزبان زائران خارجی اربعین حسینی از کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه است و آنها پرشور تر از هر سال، از لحظه ورود به خاک ایران، با نوای یا حسین (ع) عازم کربلای معلی می شوند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،مرز زمینی آستارا به عنوان یکی از مرزهای پرتردد کشور رنگ و بوی معنوی پیدا کرده؛ پخش مداحی های آذری، سینه زنی دسته جمعی در محوطه پایانه مرزی، بستن سربندهای یا حسین (ع) و یا ابوالفضل (ع) شیفتگان خاندان اهل بیت (ع) از زیباترین جلوه های دلدادگی به اهل بیت هستند.
آری عشق به امام حسین (ع) حد و مرز نمی شناسد و ملت های مختلف را کنار همدیگر جمع می کند و این عشق بی قید و شرط در آستانه اربعین حسینی، در نوار مرزی آستارا خودنمایی می کند.
احسان و نذورات و صف بستن زائران برای زیارت مجازی حرم امام حسین (ع) در موکب امام زادگان آستارا و ارادت خالصانه شهروندان با روشن کردن اسپند و پاشیدن گلاب بر سر و روی زائران، گوشه ای از ابراز ارادت به سیدالشهداست.
یوسف قاسم اف زائر آذری در این رابطه گفت: عشق به امام حسین (ع) مسافت طولانی تا کربلا را برای ما آسان می کند و محبت ما شیعیان جمهوری آذربایجان به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع)، ماندگار و خالصانه است.
وی افزود: خوشبختانه خدمات مسئولان در مرز آستارا و در قالب موکب ها رضایت بخش است و امسال دغدغه ما نیز در رابطه با تردد سریع و آسان در پایانه مرزی برطرف شده است.
ایلقار حسین اف دیگر زائر آذری که برای اولین بار سفر کربلا را تجربه می کرد، گفت: حس و حال درونی عجیبی دارم و خوشحالم که مردم ایران با احسان و نذورات، پذیرایی و استقبال خوبی از زائران کشور همسایه می کنند.
وی اضافه کرد: ما همه ساله در ایام محرم عزاداری های پرشوری را در مساجد خودمان برگزار می کنیم ولی زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دارای اجر و ثواب زیادی است.
والیا یکی از زائران روسی در مرز آستارا گفت: جوانان حاضر در این سفر معنوی، با آگاهی کامل به دین مبین اسلام روی آورده اند و در خصوص حادثه کربلا و قیام امام حسین (ع) مطالعه کرده اند.
وی افزود: من به همراه یک گروه چهار نفره از کشور روسیه برای شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین، از طریق قطار به باکو در کشور جمهوری آذربایجان و از آنجا با خودرو به مرز زمینی آستارا آمدیم و سپس از مرز شلمچه عازم کربلا خواهیم شد.
فرماندار آستارا نیز گفت: امسال نسبت به سال های گذشته نظم و ساماندهی مناسبی در خدمات دهی به زائران خارجی وجود دارد و این رضایتمندی را در رفتار آنها می توان مشاهده کرد.
یونس رنجکش افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در ستاد اربعین آستارا، مسئولان دستگاه های متولی در طول هفته در موکب های استقبال حاضر شده و بر خدمات ارائه شده نظارت می کنند.
وی اضافه کرد: استقرار نیروهای هلال احمر، شبکه بهداشت و درمان و حضور مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) در غرفه های مختلف در پایانه مرزی نشانگر هماهنگی عوامل خدمات رسان است.
رنجکش یادآور شد: سال گذشته ۹ هزار زائر خارجی اربعین حسینی از کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه و گرجستان با گذر از مرز آستارا در پیاده روی اربعین حسینی شرکت کرده بودند و امسال پیش بینی می شود بیش از ۱۲ هزار زائر خارجی از این مرز گذر کنند.
وی تصریح کرد: اربعین حسینی فرصت معرفی جاذبه‌های گردشگری مذهبی و انتقال آموزه ها و ارزش‌های دینی به زائران است و باید از آن استفاده کرد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور است و سالیانه نزدیک به ۸۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی از مرز آن تردد می کنند.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا