آذربایجاناخبارعمومی

شرکت بریتیش پترولیوم ۷۰میلیارد دلار در کشور آذربایجان سرمایه گذاری کرده است

معاون اول دفتر نمایندگی شرکت بریتیش پترولیوم در جمهوری آذربایجان گفت: این شرکت انگلیسی تا به حال بیش از ۷۰ میلیارد دلار در پروژه های انرژی جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،«بختیار اصلان بیکلی» روز شنبه در سومین همایش اورآسیا در باکو ، افزود: تاکنون از میادین نفتی ‘ آذری ، چراغ و گونشلی ‘ جمهوری آذربایجان در دریای خزر ۳٫۵ میلیارد بشکه نفت و بیش از ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج و به دولت جمهوری آذربایجان تحویل داده شده است.
اصلان بیکلی همچنین یادآورد شد: با مشارکت شرکت بریتیش پترولیوم تا به حال ۹۶٫۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از میدان شاهدنیز در دریای خزر استخراج شده است.
این مقام شرکت بریتیش پترولیوم گفت: در سال آینده نخستین چاه اکتشافی در میدان ‘ شفق – آسمان ‘ در دریای خزر حفر خواهد شد و بریتیش پترولیوم ۶۱ درصد سهم توسعه طرح انرژی ‘ گلستان ‘ در خزر را به خود اختصاص داده است و برنامه ریزی شده در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی کارهای اکتشافی در این میدان انجام گیرد.
پس از میدان بزرگ گازی شاه دنیز که از سوی شرکت بی.پی در حال توسعه است، میدان گازی شفق-آسمان با ذخایر برآوردی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد مترمکعب گاز، یکی از بزرگ ترین میدان های گازی آذربایجان به شمار می رود.
مسئولان نهادهای انرژی جمهوری آذربایجان، آمریکا، فرانسه، روسیه، ترکیه، گرجستان، اسلونی، رومانی ، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان و شیلی در سومین همایش اورآسیا حضور داشتند.
در این همایش بین المللی چالشهای جهانی امنیت انرژی در گستره اورآسیا ، شرایط بازارهای انرژی ، پایداری تولید نیروی برق ، به کار گیری نوآوری ها در بخش انرژی بررسی شد.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا