آذربایجاناخباراردبیلارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغ

پژوهشگر مسایل قفقاز: آمریکا درصدد استقرار نیروی نظامی در قره باغ است

دکتر محمدرضا کفاش گفت:دولتمردان ایالات متحده آمریکا با حمایت رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی درصدد استقرار نیروی نظامی در قره باغ است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، دکتر محمدرضا کفاش پژوهشگر و کارشناس مسایل قفقاز در نشست بین‌المللی” مقابله با اشغال و تروریسم” با تاکید بر “اشغال قره باغ” در اردبیل افزود: در مورد قره باغ چند مورد اشتباه صورت گرفته است، که یکی از آن ها قبول آتش بس از سوی جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی بود.

وی گفت: قبول آتش بس زمانی اتفاق افتاد که بیش از ۲۰ درصد از خاک جمهوری آذربایجان اشغال شده بود. ما خودمان نیز تجربه جنگ با عراق را داشتیم که به خاک کشور ما تجاوز کرد  و ۸ سال با آن رژیم متجاوزجنگیدیم . با این حال هیچ زمان تسلیم نشدیم و پیش نهادهای مختلف آتش بس را قبول نکردیم تا اینکه دشمن را از خاک خود بیرون کردیم.

دکتر کفاش تصریح نمود؛ اگر ما آن زمان  آتش بس را قبول می کردیم مطمئنا سرزمین های ما آزاد نمی شد.

وی افزود؛دومین اشتباه این بود که دولت جمهوری آذربایجان واسطه گری گروه میسنک را برای میانجگری قبول کرد که خود این یک اشتباه بزرگ دیگر به شمار می آمد. زیرا این سه کشوری که ریاست گروه مینسک را برعهده دارند (آمریکا،روسیه و فرانسه) و بقیه کشورهای عضو این گروه همه شان مسیحی هستند و هیچ کشور مسلمانی در این گروه وجود ندارد، و این طبیعی است که آنها طرفدار ارمنستان مسیحی باشند. بنابراین شاهدیم که گروه مینسک تاکنون هیج گامی را برای بازگرداندن منطقه قره باغ به ترکیب جمهوری آذربایجان برنداشته است.

دکتر کفاش در ادامه تاکید کرد: دولت آذربایجان باید آگاه باشد تا در آینده در مخمصه های این چنینی گرفتار نشود، هم اکنون ترامپ که قدرت را در  آمریکا بر عهده دارد به ارمنستان خاص توجه دارد و نخست وزیر جدید ارمنستان پاشنیان نیز مهره آمریکا است. به عبارت دیگر ارمنستان در شرایط فعلی به دامن آمریکا افتاده است.

دکتر کفاش افزود:آمریکاییها می گویند طرحی در قفقاز دارند که به قره باغ مربوط می شود. در واقع آنها می خواهند نیروی های نظامی خود را در قره باغ مستقر نمایند و در این زمینه عربستان سعودی و اسرائیل اشغالگر نیز از این طرح حمایت می کنند، آمریکا با این کار می خواهد به مرزهای ایران و روسیه نزدیک شود و با تثبیت خود در آن جا (قره باغ) به اهداف خود دست یابد. به همین دلیل دولت آذربایجان باید با استفاده از پتانسیل دولت های اسلامی و اراده ملی خود و با به اتکا به مردم کشورش به دنبال بازپس گیری سرزمین های اشغالی باشد.

پژوهشگر مسایل قفقاز همچنین اظهار داشت: صرفا با خرید سلاح دولت آذربایجان نمی تواند به هدف خود برای آزادسازی قره باغ دست یابد، زیرا کار اصلی را باید مردم مسلمان آذربایجان و با کمک  دیگر کشورهای اسلامی انجام دهند.

وی در ادامه به مخالفت و کارشکنی دولت های ارمنستان  و جمهوری آذربایجان برای برگزاری نشست ها و همایش های بین المللی از جمله این نشست اشاره کرد و گفت: ارمنستان مخالف نشست های این چنینی است زیرا این قبیل کارها به نفع او نیست و این یک امر طبیعی است، ولی من در تعجبم که چرا دولت آذربایجان به مخالفت با  نشست های این چنینی و مردمی برخاسته است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا