آذربایجاناخباراردبیلایرانعمومیویژه

نشست بین المللی “مقابله با اشغال و تروریسم”با تاکید بر “اشغال قره باغ” در اردبیل برگزار شد

نشست بین المللی “مقابله با اشغال و تروریسم”با تاکید بر “اشغال قره باغ” امروز صبح در سالن اجتماعات هتل کوثر اردبیل با حضور اصحاب رسانه،اساتید دانشگاه و فعالان عرصه فرهنگی و هئیتی از جمهوری آذربایجان برگزار گردید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،در این نشست عاکف نقی، رییس سازمان آزادی قره باغ، علی علی اف رییس حزب شهروند و توسعه آذربایجان ، ایلقار علی اف معاون سازمان آزادی قره باغ ، اکبر باقروف استاد شرق شناسی ، ذوالفقار حسین زاده سردبیر سایت “مدراتور”الدنیز قلی یو رییس اتحادیه روشنفکران جمهوری آذربایجان،روشن احمدلی رییس جنبش مقاومت اسلامی آزادی قره باغ و الشاد پاشاسوی، عضو هیات تحریریه روزنامه ” ینی مساوات”حضور داشتند.

در ابتداء این مراسم دکتر بهنام صحرانورد استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه قفقاز با خوشامدگویی به مهمانان خارجی و داخلی، با آرزوی اینکه،چنین نشست ها پلی در جهت ریشه کن شدن پدیده شوم تروریسم و اشغال در منطقه بلاخص در قره باغ که جزئی از خاک اسلام است و ما مسلمانان باید با تکلیف بر این امر از مظلومین حمایت کنیم افزود:قره باغ خاک اسلام است و در این زمینه مقام معظم رهبری فرموده اند؛هرکس در این منطقه(قره باغ)در مقابله با دشمن جان خود را از دست بدهد شهید بحساب می آید و این امر نشانگر آن است که قره باغ به چه میزانی برای ما ایرانیان اهمیت دارد که رهبر ما از این تعبیر استفاده می کند .

وی با اشاره به مناقشه قره باغ و جنگ میان این دو کشور در سال ۱۹۹۲ میلادی افزود؛متاسفانه در آن زمان بخشی از سرزمین های جمهوری آذربایجان تحت سلطه ارمنستان قرار گرفت و تلاش های که از سال ۱۹۹۴ میلادی از سوی سازمان های بین المللی و گروه مینسک صورت گرفت تاکنون نتیجه ای در پی نداشته است.

صحرانورد گفت: رسالتی که ما داریم چنان که از سایر سرزمین های اسلامی دفاع می کنیم  باید از قره باغ نیز که جزئی از خاک اسلام است دفاع کنیم و این امر نیز مستلزم حرکتی از سوی خود دولتمردان آذربایجان می باشد.

وی تصریح کرد؛چنانچه جمهوری اسلامی ایران از مردم و حکومت جمهوری آذربایجان در جنگ با قره باغ با تمامی قوا حمایت کرد هم اکنون نیز آماده هستیم هر زمان که بخواهند، حمایت مادی و معنوی خود را در صورت اراده سیاسی دولتمردان آن کشور در جهت بازپس گیری قره باغ صورت می دهیم.

در ادامه این نشست عاکف نقی،رییس سازمان آزادی قره باغ با تقدیر از برگزارکننده گان این نشست بلاخص آیت الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت:ما همه با هم برادریم و همیشه باید در کنار هم باشیم، امروز ترور و اشغالگری برای تمام بشریت یک خطر بوده و یکی از مناطق که در آن اشغالگری از گذشته بوده قره باغ است که باید در این زمینه بدنبال یک راه حل باشیم.

وی افزود؛ما هم اکنون به عینه از سوی ارمنستان اشغالگری، ترور و تجاوز را می بینیم پس به همین جهت  اگر در دنیا از اشغالگری صحبت می گردد باید از اشغال قره باغ نیز صحبت شود، چنانچه در فلسطین نیز می بینیم آنان از سوی رژیم صهیونیستی مورد تعرض قرار گرفته اند این مسایل باید بصورت آشکارا به گوش تمامی جهانیان زسانده و  محکوم گردد، ما باید در هرحال اشغالگری را محکوم  و با آن مقابله نماییم و اگر این کار را صورت ندهیم این اشغالگری ادامه خواهد یافت.

عاکف نقی گفت:بعضی از کشورها و سازمان بین المللی در تلاش هستند که با رفتار خود به اسلام ضربه و آن را از چشم جهانیان بیندازند و در این زمینه با ایجاد گروه های تروریستی مانند داعش بدنبال اهداف شوم خود هستند.

رییس سازمان آزادی قره باغ افزود: همه می دانند که ماهیت دین اسلام، وحدت، صلح و عدالت بوده و این دین همیشه با ترور و اشغالگری مبارزه و با آن مقابله نموده است پس اقدامات تخریبی بر علیه اسلام پاسخی جزء سرافکندگی برای دشمنان آن نخواهد داشت.

عاکف نقی گفت:آنان(غربی ها) به عمد به دنبال تخریب اسلام هستند و این نیز در جهت کاهش نفوذ اسلام در دنیا است زیرا می بینند دین اسلام روز به روز در جهان رو به گسترش است و این امر برای آنها یک خطر بزرگ بحساب می آید.

رییس هئیت آذری در ادامه افزود؛موضوع قره باغ باید یکی از مسایل مهم و اساسی جهان اسلام مانند مسئله فلسطین باشد و ما نیز در تلاش هستیم تا این امر محقق گردد.

وی افزود:حل مشکلات جهان اسلام نظیر فلسطین، یمن، قره‌باغ،سوریه و.. تنها با وحدت و همکاری مسلمانان حل شدنی است و این مشکلات راه حلی جزء این ندارد.

عاکف نقی تصریح کرد؛از زمان آغاز مناقشه قره باغ در سال ۱۹۹۲ میلادی ایران همواره در کنار آذربایجان بوده و بصورت جدی در این زمینه تلاش نموده چنانچه در آن دوران وزیر وقت امور خارجه جناب دکتر ولایتی به منطقه آمد و با رایزنی با مقامات دو کشور تلاش کرد تا این مناقشه به پایان  برسد.

وی گفت:در می سال ۱۹۹۲ میلادی با ابتکار مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یک نشستی با حضور مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تهران برگزار شد تا به مناقشه پایان داده شود و تاحدودی نیز این امر محقق گردیده بود ولی بعضی از قدرت ها نخواستند این موضوع تحقق یابد و امروز نیز این روند ادامه دارد.

وی در پایان افزود: تنها راه حل پایان مناقشه قره باغ و سایر بلاد اسلامی اتحاد کشورهای مسلمان از جمله کشورهای منطقه است و انشاالله با نشانه های که وجود دارد این امر در آینده نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد.

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا