آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

در قالب دالان شمال –جنوب؛ عملیات ساخت بزرگراه جدید باکو -روسیه آغاز شد

جمهوری آذربایجان در قالب تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب،بزرگراه جدیدی از منطقه تقی اف حومه باکو تا حومه شهر قوبا و مرز روسیه احداث می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری رپورت، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در سفر به شهرستان قوبا واقع در ۱۶۰ کیلومتری شمال شرق باکو با روند ساخت و ساز این بزرگراه جدید ۹۲ کیلومتری آشنا شد.
با اجرای این طرح ، بخش عمده بزرگراه جدید چهار باندی باکو – قوبا – مرز روسیه، برخلاف مسیر قبلی که از مناطق مسکونی شهر قوبا و واحدهای صنعتی حومه آن می گذشت ، به خارج از این مناطق منتقل خواهد شد.
همچنین راههای فرعی برای برقراری ارتباط این بزرگراه با مناطق مسکونی واقع در مسیر نیز احداث می شود .
بزرگراه جدید ۹۲ کیلومتری در منطقه گندوو شهرستان شابران به جاده ۶۰ کیلومتری تا مرز روسیه متصل خواهد شد که طول کلی این مسیر ۱۵۲ کیلومتر خواهد بود.
مسئولان اقتصادی جمهوری آذربایجان بر این باور هستند که ساخت این بزرگراه جدید به افزایش حمل و نقل زمینی محموله ها و جابجایی مسافران در قالب دالان بین المللی شمال – جنوب و نیز رونق گردشگری در این مسیر و توسعه زیر ساخت های حمل و نقل این کشور کمک خواهد کرد.
در قالب تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب در خاک جمهوری آذربایجان بزرگراه جدید باکو- آستارا تا مرز ایران به طول ۲۰۴ کیلومتر اخیرا طی مراسمی با حضور الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان نیز افتتاح شد.
ایده راه اندازی دالان حمل و نقل شمال – جنوب برای نخستین بار در سال ۱۹۹۳ میلادی مطرح شده و در سال ۲۰۰۰ توافقنامه راه اندازی این دالان بین المللی از سوی ایران ، روسیه و هند به امضا رسید.
راه اندازی این دالان بین المللی حمل و نقل موجب کاهش مسافت و هزینه های حمل و نقل محموله ها می شود.
در قالب طرح تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب که شامل اتصال خطوط ریلی و جاده ای ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه به همدیگر است، محموله های از آسیای جنوب شرقی از طریق بندر خلیج فارس ، خاک ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه به اروپای شمالی حمل و نقل می شود.
در مرحله نخست، قرار است از طریق این دالان سالانه پنج میلیون تن کالا حمل و نقل شود که این رقم در مراحل بعدی به ۱۰ میلیون تن می رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا