اخبارترکیهعمومی

اردوغان؛ ادعای خروج قاشقچی از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول قابل قبول نیست و باید اثبات شود

رجب طیب اردوغان ، رییس جمهوری ترکیه گفت کنسولگری عربستان سعودی باید با ارایه تصاویر دوربین های امنیتی، خروج جمال قاشقچی ، روزنامه نگار عربستانی از ساختمان کنسولگری خارج شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه جمهوریت ، اردوغان گفت : « ادعای خروج قاشقچی از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول قابل قبول نیست و باید اثبات شود. ما به لحاظ سیاسی و انسانی و حقوقی و امنیتی این مساله را پیگیری خواهیم کرد.»
همچنین حزب جمهوریت خلق ترکیه ، حزب مخالف دولت ترکیه تاکید کرد پاسخ عربستان سعودی به دولت ترکیه درباره مفقود شدن جمال قاشقچی قانع کننده نیست و با کنوانسیون وین درباره تنظیم روابط کشورها مغایرت دارد.
اوزترک ییلماز، معاون حزب جمهوریت خلق گفت اگر قاشقچی ربوده یا کشته شده باشد، دولت ترکیه باید کارکنان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را اخراج کند.
­شبکه تلویزیونی “اولوسال کانال” ترکیه نیز خبر داد احتمال داده می شود جمال قاشقچی، روزنامه نگار عربستانی که در روز دهم مهر پس از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شد، ربوده شده و با استفاده از کاروانی متشکل از شش خودرو سیاه رنگ از ساختمان کنسولگری سعودی بیرون برده شده است.
شبکه تلویزیونی “اولوسال کانال” گفت دو احتمال درباره سرنوشت جمال قاشقچی مطرح شده است؛ براساس یک احتمال این روزنامه نگار عربستانی در داخل کنسولگری سعودی در استانبول کشته شده و جسدش به بیرون منتقل شده است . براساس احتمالی دیگر، جمال قاشقچی سالم از کنسولگری سعودی در استانبول بیرون برده شده و از طریق دریا به محلی دیگر منتقل شده است.
اولوسال کانال گفت : « در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه آن روز شش خودروی سیاه رنگ از کنسولگری سعودی در استانبول خارج شده اند. دو خودرو به منزل سرکنسول سعودی رفته اند و چهار ساعت بعد به محل کنسولگری بازگشته اند. دو خودروی دیگر نیز به محل های مختلف رفته اند و بازگشته اند. »
براساس این گزارش ، جمال قاشقچی تلفن موبایل همراه نداشته است. پلیس و مقامات ترکیه درخواست کرده اند تصاویر دوربین های امنیتی کنسولگری سعودی در اختیار آنها قرار داده شود. اما، مقامات عربستانی ادعا می کنند که دوربین های مداربسته امنیتی کنسولگری خاموش بوده اند و چیزی را ضبط نکرده اند.
اولوسال کانال یادآوری کرد در روز دوم اکتبر که جمال قاشقچی پس از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شد، دو هواپیمای سعودی با یک ساعت فاصله در فرودگاه استانبول فرود آمدند و به فاصله یک ساعت از همدیگر نیز از فرودگاه استانبول خارج شده اند.
جمال قاشقچی که مقیم آمریکا و منتقد رژیم عربستان سعودی بوده است، برادرزاده عدنان قاشقچی ، میلیاردر مشهور عربستان سعودی است که در لندن از دنیا رفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا