آذربایجاناخبارترکیه

ابراز خوش‌بینی شرکت «سوکار» به آینده اقتصادی ترکیه

زائور قهرمان اُف، مدیر ارشد شرکت دولتی نفت و گاز جمهوری آذربایجان در ترکیه با اشاره به باثبات بودن زیرساخت های اقتصادی کشور اظهار داشت که نسبت به آینده اقتصادی ترکیه خوشبین هستم.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، وی با تاکید براینکه تحولات اقتصادی جدید چیز جدیدی نیست، اظهار داشت: در بازار آزادی مانند ترکیه، شرکت ها بسته می شوند و یا شرکت های جدیدی آغاز به فعالیت می کنند. این یک اتفاق کاملا عادی است. فکر می‌کنم که شرکت‌ها می توانند با مشارکت و همکاری این دوره را پشت سر بگذارند.

قهرمان اُف با یادآوری اینکه بیشتر کسری حساب جاری ترکیه در بخش انرژی است، افزود: این رقم حدود ۴۰ میلیارد دلار است که ۱۱٫۵ میلیارد دلار از آن مربوط به محصولات پتروشیمی است. پس از آغاز فعالیت پالایشگاه «استار» حدود ۱٫۵ میلیارد دلار از این کسری رفع خواهد شد اما نیاز به سرمایه گذاری وجود دارد. در برنامه اقتصادی جدید دولت نیز حمایت از بخش هایی که این کسری را جبران کند در اولویت قرار دارد.

-فاز دوم «تاناپ» در حال اتمام است

قهرمان اُف با اشاره به اینکه از طریق خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی (تاناپ) در سال ۲۰۱۹ دو میلیارد متر مکعب، در سال ۲۰۲۰ چهار میلیارد و در سال ۲۰۱۲۱ نیز ۶ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه انتقال خواهد یافت اعلام کرد که ۹۷ درصد از این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۹ به اتمام خواهد رسید.

وی پتروشیمی، پالایشگاه و گاز طبیعی را زنجیره سرمایه گذاری در ترکیه عنوان کرده و اعلام کرد برای تکمیل این زنجیره‌ها پیشنهاد خرید سهام شرکت «EWE» آلمان در توزیع گاز طبیعی به آنها ارائه شده است.

مدیر ارشد شرکت نفتی سوکار در ترکیه افزود: با بهره برداری از مجموعه پکتیوم دو(شرکت صنایع پتروشیمی ترکیه‌ای) ارزش آن به سطح ۱٫۶-۲ میلیارد دلار خواهد رسید. با استفاده از این شرکت واردات یک میلیون تنی ترفتالیک اسید ترکیه به صفر خواهد رسید. همچنین ۸۰۰ هزار تن از واردات پاراکسیلن نیز کاهش خواهد یافت. پیش بینی می شود که این مجموعه تا اواخر سال ۲۰۲۰ یا اوایل ۲۰۲۳ به بهره برداری برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا