آذربایجاناخبارروسیهعمومیقفقاز جنوبیقفقاز شمالی

پوتین به دنبال کاهش نفوذ اسرائیل در آذربایجان و قفقاز

یک رسانه روسی نوشت: مسکو بعد از وقایع سوریه می‌خواهد ابتکار عمل تل‌آویو را در باکو به ویژه پس از سرنگونی هواپیمای تجسسی «ایلوشین -۲۰» خود متوقف سازد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،یک رسانه روسی روز جمعه در گزارشی از موضع گیری محتمل رئیس جمهور روسیه در دیدار آتی با مقام‌های جمهوری آذربایجان مبنی بر خروج تل آویو از حوزه نفوذ مسکو به ویژه با توجه به رخدادهای اخیر برای این کشور در سوریه خبر داد.

روزنامه «پراودا» به همین منظور نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای شرکت در انجمن بین منطقه‌ای روسیه و آذربایجان به باکو رفت. پوتین در پشت درهای بسته، با «الهام علی اف» همتای آذربایجانی خود در مورد همکاری نظامی،فنی، سازمان پیمان امنیت جمعی  و همچنین حل و فصل موضوع ناگورنو –قره باغ  بحث و گفت‌وگو کردند.

این روزنامه نوشت: کرملین از نزدیک بازدید اخیر «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل که در آذربایجان بود را زیر نظر دارد. لیبرمن وعده داده که سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای را به آذربایجان برای استقرار در مرز با ارمنستان به این کشور تحویل دهد.

پس تاثیر عملکرد پهپادها در جنگ علیه ارمنستان، آذربایجان خرید پهپاد از تل آویو ادامه خواهد داد.
پراودا در ادامه تحلیل خود با اشاره به وقایع سوریه نوشت: مسکوبه طور طبیعی می‌خواهد ابتکار عمل تل آویو را در باکو به ویژه پس از سرنگونی هواپیمای تجسسی «ایلوشین -۲۰» خود در سوریه متوقف سازد. کرملین نمی خواهد آذربایجان در منطقه مهم قفقاز جنوبی با تل آویو همکاری نزدیک داشته باشد.

این در حالی است که الهام علی اف در اوائل سپتامبر ۲۰۱۸ (اواخر خرداد) به روسیه سفر کرد.علی اف بعد از رایزنی با مقام های ارشد روسیه اعلام کرد که باکو از روسیه ۵ میلیارد دلار سلاح خریداری کرده و این رقم رشد خواهد کرد.به گفته رئیس جمهور آذربایجان، روسیه، مهمترین تولید کننده و عرضه کننده محصولات نظامی در بازارهای جهانی است بنابراین، آذربایجان با کمک روسیه به نوین سازی ارتش خود ادامه خواهد داد.

این در حالی است که رئیس جمهور روسیه در شهریور در دیدار با الهام علی‌اف تاکید کرده بود که روابط دو کشور جنبه راهبردی پیدا کرده است.

پوتین با اشاره به توسعه مبادلات بازرگانی بین دو کشور، گفت: «روسیه و آذربایجان همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر داشته و مشارکت دو کشور دیگر جنبه راهبردی پیدا کرده است. روابط روسیه و آذربایجان چه در سطح سیاسی و اقتصادی در حال توسعه یافته و مورد رضایت مقامات مسکو و باکو است.»

آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز  شهریور ماه سال جاری با الهام علی‌اف دیدار کرد.  جمهوری آذربایجان، بازاری بزرگ برای سلاح‌های ساخت رژیم اسرائیل محسوب می‌شود.


دیدار لیبرمن با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان

موسسه صلح استکهلم (سیپری) در همین زمینه گزارش کرد که رژیم صهیونیستی در دو سال گذشته ۳۸۵ میلیون دلار سلاح به جمهوری آذربایجان فروخته است.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز دسامبر ۲۰۱۶ (دی) به باکو  سفر کرد و علی‌اف در آن ملاقات قراردادی برای خرید پنج میلیارد دلار تجهیزات امنیتی و نظامی با رژیم صهیونیستی امضا کرد.

پراودا در خاتمه تحلیل خود به نگاه ویژه ارمنستان به تحولات منطقه پرداخت و نوشت: ارمنستان به دیدار پوتین در آذربایجان می‌نگرد  و می‌خواهد جزئیات جزء به جزء مذاکرات در باکو  را ببیند.

پوتین از باکو، به اجلاس سران کشورهای مستقل مشترک المنافع در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) پرواز می‌کند و که ممکن است سعی کند جلسه‌ای را بین رهبران ارمنستان و آذربایجان برقرار کند. این در حالی است که الهام علی اف و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان تاکنون با هم دیداری برگزار نکرده‌اند.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا