آذربایجاناخبارایرانترکیه

حجت‌الاسلام حسن شعبانی : سبک عزاداری‌های محرم در ترکیه بیشتر متاثر از ایران است

حجت‌الاسلام حسن شعبانی رایزن سابق فرهنگی ایران در ترکیه به تشریح وضعیت آیین‌های محرم در ترکیه پرداخته و مراسم عاشورا در استانبول را مراسمی درخور توجه و با شکوه معرفی نمودند و همچنین حوصله‌ی مستمعین برای استماع را از دیگر موارد قابل توجه در عزاداری‌های ترکیه دانستند.

به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز، حجت‌الاسلام حسن شعبانی رایزن سابق فرهنگی ایران در ترکیه در نشست بررسی سیر تحول آیین های مذهبی (محرم) در قفقاز و ترکیه و گفت: ترکیه نزدیک ۸۰ میلیون جمعیت دارد که سه میلیون نفر آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، این شیعیان عمدتا آذری‌هایی هستند که در نقاط مختلف ترکیه پراکنده شده‌اند.
حجت‌الاسلام حسن شعبانی با بیان این‌که در مناطق مرزی، ایغدیر و کارس بیشتر تجمع شیعیان دیده می‌شود، افزود: در شهرهای مرکزی نیز استانبول بیشترین تعداد شیعیان را در خود جای داده است.
وی با بیان این‌که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نزدیک ۴۰ مسجد(غیر از موسسات و حسینیه‌ها) در شهر استانبول برای شیعیان احداث شده است، اظهار کرد: در شهرهای مرکزی، ازمیر بعد از استانبول بیشترین تعداد شیعیان را دارد.
وی با بیان این‌که بعد از انقلاب اسلامی، تعداد قابل توجهی از جوانان ترکیه به امام راحل علاقه پیدا کرده و درنتیجه با مکتب اهل بیت(ع) نیز آشنا شدند، گفت: این جوانان سخنان امام راحل را منطقی یافته و این موضوع خود نقطه‌ی پذیرشی برای مکتب اهل بیت(ع) بود.
شعبانی با بیان این‌که سبک عزاداری‌های محرم در ترکیه بیشتر متاثر از ایران است، خاطرنشان کرد: با این تفاوت که در عزاداری آنان زنجیرزنی وجود ندارد. هم‌چنین شیعیان ترکیه پس از فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن قمه زنی این موضوع را درک کرده و امروز جلوه‌ای از قمه‌زنی در میان شیعیان ترکیه وجود ندارد.
وی با بیان این‌که در نوحه‌های شیعیان ترکیه چهار زبان “ترکی استانبولی، ترکی آذری، کردی و زازایی” دیده می‌شود، افزود: مراسم‌های ایام محرم نیز بصورت پراکنده در مساجد برگزار می‌شود اما سعی می‌شود مراسم روز عاشورا در شهرهایی چون “استانبول، ازمیر و ایغدیر” بصورت متمرکز برگزار شود.
وی با بیان این‌که مراسم عاشورا در استانبول جلوه‌ی سیاسی به خود گرفته است، عنوان کرد: حتی مهمانانی که به مراسم دعوت می‌شوند نیز مهمانانی جدی هستند و می‌توان گفت که این مراسم در استانبول برای خود بعدی منطقی گرفته و مراسمی درخور توجه است.
رایزن سابق فرهنگی ایران در ترکیه حوصله‌ی مستمعین برای استماع را از دیگر موارد قابل توجه در عزاداری‌های ترکیه دانست و گفت: در مراسم‌های ترکیه، حاضران تشنه‌ی شنیدن هستند و احساس خستگی نمی‌کنند.
وی خلأ و نبود محتوای فاخر در اشعار محرم را از جمله مشکلات در ترکیه دانست و گفت: آنان دسترسی ضعیفی به محتوای فاخر دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا