آذربایجاناخبارترکیهروسیهنخجوان

روسیه اجازه نمی داد ترکیه در نخجوان پایگاه نظامی تاسیس کند

روزنامه “ینی مساوات” چاپ باکو خبر داد کارشناسان ارمنی می گویند روسیه اجازه نمی دهد ترکیه در نخجوان بطور رسمی پایگاه نظامی دایر کند، اما ترکیه به تدریج موقعیت خود در نخجوان را تقویت می کند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، پایگاه اینترنتی روزنامه ” ینی مساوات ” نوشت با آنکه هیچ یک از مقامات رسمی باکو و آنکارا ، سخنی درباره دایر شدن پایگاه نظامی ترکیه در نخجوان بیان نکرده اند، انتشار اخبار غیررسمی و تایید نشده در این باره، موجب تشویش ارامنه شده است و ارامنه اقدام به پیش دستی در عرصه تبلیغات کرده اند.
ینی مساوات نوشت استفان صفریان، کارشناس سیاسی ارمنی در گفتگو با پایگاه خبری “نخستین” ارمنستان گفته است : « روسیه اجازه نمی دهد ترکیه وارد قفقاز بشود. هراندازه هم ترکیه با سلاح و مربیان نظامی و مشاورانش از ارتش ( جمهوری ) آذربایجان حمایت کند، نخواهد توانست موجودیت نظامی خود در جمهوری آذربایجان را رسمیت بخشد. به نظر من، ترکیه عامدانه با انتشار خبر احتمال دایر شدن پایگاه نظامی این کشور در نخجوان، درصدد ارزیابی واکنش روسیه برآمده است. ترکیه نمی تواند چنین گامی را بردارد. زیرا ، چنین حرکتی طرح های استراتژیک میان ترکیه و روسیه را به مخاطره می اندازد. دشوار است که ترکیه بتواند برای ورود خود به نخجوان ، از روسیه اجازه بگیرد.»
تاتِو آیراپتیان، کارشناس مسایل جمهوری آذربایجان در ارمنستان نیز گفت : « روشن است که ترکیه مواضع خود را در نخجوان گام به گام تقویت می کند. آنکارا اکنون از احداث خط آهن به نخجوان سخن می گوید و احداث خط آهن ترکیه به نخجوان به معنای تقویت قدرت ترکیه در نخجوان است. اما دایر شدن پایگاه نظامی ترکیه در نخجوان ، امکان پذیر به نظر نمی رسد. روسیه راضی نمی شود که جمهوری خودمختار نخجوان به قلعه ای برای ترکیه در منطقه تبدیل شود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا