آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

پایگاه اینترنتی قاینار اینفو: بالگرد حامل مقامات جمهوری آذربایجان را در سال ۱۹۹۱ نیروهای آذری سرنگون کردند

­پایگاه اینترنتی “قاینار اینفو” جمهوری آذربایجان به نقل از “حاج عبدل عبدل اف”، رییس “جمعیت توبه” این کشور نوشت بالگرد نظامی سرنگون شده جمهوری آذربایجان در ۲۰ نوامبر ۱۹۹۱ ، نه با آتش نیروهای ارمنی ، بلکه به دستور معاون وقت شورای عالی جمهوری آذربایجان و با آتش نیروهای جمهوری آذربایجان سرنگون شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی “قاینار اینفو” جمهوری آذربایجان، حاج عبدل عبدل اف در گفتگو با عوض زینال لی در برنامه افشاگرانه ” قاینار قازان” ( دیگ جوشان ) سایت “خورال” گفت : ” یعقوب رضایف، مشهور به “قاطر ممّد ” که در سال ۱۹۹۱ فرمانده یکی از تیپ ها بود، در زندان تعریف می کرد که ما بالگرد میگ – ۸ را در آسمان روستای ” قره کند” ناحیه “خواجه وند” در ۲۰ نوامبر ۱۹۹۱ هدف گرفتیم و پس از ساقط شدن این بالگرد با اسلحه نیز به سویش تیراندازی کردیم.»
حاج عبدل عبدل اف گفت: ” این موضوع را در زمانی که با “قاطر ممد” در زندان به سر می بردم، از او شنیدم و خیلی تعجب کردم. “قاطر ممد” می گفت آن بالگرد را ما زده ایم. وقتی او این حرف را زد، من شوک زده شدم. او می گفت که “تامرلان قارایف”، معاون وقت شورای عالی جمهوری آذربایجان تلفن کرده و گفته است که از آن مسیر یک فروند بالگرد ارمنی عبور خواهد زد که باید ساقط شود.”
رییس جمعیت توبه جمهوری آذربایجان افزود : ” ” یعقوب رضایف، مشهور به “قاطر ممّد ” گفت پس از اینکه آن بالگرد به دامن کوه سقوط کرد، متوجه شدیم که مال خودمان بوده است.»
ایاز مطلب اف، رییس جمهوری وقت جمهوری آذربایجان در این باره به پایگاه اینترنتی “مدرن” گفت : « در سال ۱۹۹۱ نیز پس از فاجعه “قره کند” ( ساقط شدن بالگرد نظامی جمهوری آذربایجان که سرنشینانش مقامات عالی رتبه این کشور بودند) ، این مطلب پخش شده بود. سخنان حاج عبدل مبنی بر سرنگون شدن این بالگرد با تیراندازی نیروهای “قاطر ممد” نیز ادعایی دشوار است و نیاز به مدرک دارد. هیچ مدرکی هم موجود نیست. حاج عبدل این سخنان را از سر درد بیان می کند. “قاطر ممد” فرمانده تیپ دفاعی در ناحیه ” آق دام” بود. اما، من دیداری با او نداشته ام. این قبیل سخنان درباره “تامرلان قارایف” نیز تمامی ندارد. اما، نمی توان دقیقا گفت که تامرلان قارایف از قبل درباره این فاجعه باخبر بوده است. نمی توان با استناد به ادعاهای مختلف گفت که این فاجعه ، تقصیر تامرلان قارایف بوده است. در زمان وقوع فاجعه “قره کند” من هم در آن زمان در مسکو بودم. درباره این مساله با تامرلان قارایف هم دیداری نداشته ام.»
در ۲۰ نوامبر ۱۹۹۱ بالگرد نظامی میگ – ۸ در نزدیکی روستای “قره کند” ناحیه ” خواجه وند” جمهوری آذربایجان سرنگون شد که در نتیجه آن، شماری از مقامات عالی رتبه دولتی جمهوری آذربایجان از جمله دبیر دولت، وزیر کشور ، دادستان کل ، دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری و شماری از نمایندگان مجلس این کشور کشته شدند. ( دولت جمهوری آذربایجان ، ارمنستان را به سرنگون کردن این بالگرد متهم کرده است.)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا