آذربایجاناخبارعمومینخجوان

با حضور وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان؛ همایش بین‌المللی شمس و مولانا در شهر خوی برگزار شد

همایش بین‌المللی شمس و مولانا با حضور محمدرضا پاکروان، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان در محوطه مقبره شمس تبریزی شهر خوی برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنابر برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا در استان آذربایجان غربی در شهر خوی، محمدرضا پاکروان، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان به همراه فارض احمداف، نویسنده کتاب «هر آنچه هستی بیا» به زبان آذری و رییس کتابخانه دانشگاه دولتی نخجوان در مراسم افتتاحیه این همایش سه روزه حضور یافتند.

در این همایش که (۵ شهریورماه) در محوطه مقبره شمس تبریزی شهر خوی برگزار شد، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار آذربایجان غربی در خوی جمعی از اهالی فرهنگ و ادب، سفیران، کارداران و وابستگان فرهنگی چند کشور خارجی، اندیشمندان جهانی شمس و مولانا پژوهان حضور داشتند.

در این همایش علاوه بر رونمایی از کتاب «شمس تبریزی» که توسط وابستگی فرهنگی کشورمان در نخجوان و با همکاری مرکز ساماندهی ترجمه و نشر کتاب معارف اسلامی و علوم انسانی در قالب طرح تاپ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان آذری ترجمه و چاپ شده است، از اثر این نویسنده جوان نخجوانی نیز که در خصوص شمس و مولانا به زبان آذری و به نام هرآنچه هستی بیا به رشته تحریر درآمده است نیز، رونمایی شد.

همچنین در بخش جشنواره ملی این همایش، آئین‌ها، آوا‌ها و نماها در دو بخش موسیقی سنتی و نمایش‌های موسیقی و خوشنویسی در رشته خط نستعلیق و حرکات نمایشی موسیقیایی و مثنوی خوانی برگزار خواهد شد.

اجرای ۹ اثر موسیقی از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، تهران، خراسان رضوی، قزوین و همدان از پنجم تا هفتم شهریور جذاییت و نشاط همایش علمی شمس و مولانا را افزایش خواهد داد.

بنابر اعلام این خبر، در این همایش هنرمندان کشورمان ۹۶ اثر موسیقی و ۵۰ اثر خوشنویسی به جشنواره ملی شمس و مولانا اثر هنری ارسال کرده‌اند که از این تعداد، ۴۲ اثر موسیقی و ۴۵ اثر خوشنویسی به مرحله داوری نهایی راه یافته‌اند.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا