آذربایجاناخباراردبیلایرانویژه

با حضور هیات ایرانی پنجمین نشست کنگره بین المللی “آزادسازی قره باغ” در باکو برگزار شد

 پنجمین نشست کنگره بین المللی “آزادسازی قره باغ” با حضور هیات هایی از نمایندگان و فعالان اجتماعی، دانشگاهی، رسانه ای و تشکل های غیر دولتی از پنج کشور جمهوری آذربایجان ،روسیه، ایران ، ترکیه و گرجستان در باکو برگزار شد

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، « عاکف نقی» روز پنجشنبه در «همایش بین المللی راهکارهای حل مناقشه قره باغ» که با حضور هیات هایی از نمایندگان و فعالان اجتماعی، دانشگاهی، رسانه ای و تشکل های غیر دولتی از پنج کشور جمهوری آذربایجان ،روسیه، ایران ، ترکیه و گرجستان در باکو برگزار شد ، افزود: فشارها و تحریم های آمریکا علیه روسیه، ایران و ترکیه علاوه بر این کشورها، تاثیر منفی بر دیگر کشورهای منطقه مانند جمهوری آذربایجان دارد .
شرکت کنندگان در این همایش پس از بررسی ،راهکارهای دیپلماسی مردمی برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ ، تاثیر منفی سیاست ابرقدرت ها بر صلح و ثبات منطقه را مورد تاکید قرار دادند.
فعالان اجتماعی پنج کشور شرکت کنندگان در پایان این همایش بین المللی در قطعنامه ای ، فشارها و تحریم های اعمالی آمریکا علیه کشورهای منطقه از جمله روسیه ایران و ترکیه را محکوم کردند.
در این قطعنامه از روابط نزدیک و همکاری های ایران ، روسیه و ترکیه استقبال و تاثیر مثبت آن به دیگر کشورهای منطقه مورد اشاره قرار گفت و اضافه شد : گسترش همکاری های تهران ، مسکو و آنکارا می تواند به رفع برخی معضلات منطقه مانند حل مناقشه قره باغ تاثیر مثبت داشته باشد .
در بخشی از این قطعنامه توافقات اخیر کشورهای حاشیه خزر در زمینه تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، گام مهمی در راستای گسترش همکاری میان کشورهای منطقه و تحکیم امنیت منطقه توصیف شد.
در این همایش همچنین بر لزوم تلاش مشترک کشورهای منطقه برای حل و فصل مشکلات و مناقشات موجود در منطقه تاکید شد .
رساندن واقعیات مربوط به مناقشه قره باغ به جامعه جهانی ، احترام مجامع بین المللی به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و پایان دادن به استانداردهای دو گانه در حل مناقشه قره باغ ، استفاده از ظرفیت های کشورهای منطقه برای حل این مناقشه از موضوعات مورد مذاکره در این همایش بین المللی بود .
در این همایش همچنین از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جریان جنگ قره باغ و کمک به آوارگان جنگی جمهوری آذربایجان تقدیر شد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا