آذربایجاناخبارایرانعمومی

ینی مساوات: کاروان زیارتی هفتصد نفری دینداران جمهوری آذربایجان راهی «زیارت عرفه» شد

­پایگاه اینترنتی روزنامه “ینی مساوات” جمهوری آذربایجان ، گزارش مفصلی از سفر زیارتی دینداران جمهوری آذربایجان به مشهد مقدس منتشر کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،کنعان روشن اوغلو، گزارشگر روزنامه “ینی مساوات” که کاروان بزرگ ” زائران عرفه ” جمهوری آذربایجان را در سفر زیارتی مشهد و کربلا همراهی می کند، نوشت : « سه سال است که شرکت “سلام تور” سفر زیارتی عرفه را تدارک می بیند. زائران ابتدا به شهر مشهد می روند و مزار امام رضا (ع) را زیارت می کنند و سپس به عراق رفته، امامانی را که در آنجا مدفون هستند، زیارت می کنند. در روز عید قربان نیز در کربلا عید را برگزار می کنند. »
در این گزارش افزوده شده است : « سفر زیارتی عرفه را حاج شاهین حسنلی، روحانی مشهور، رهبری می کند. در میان زائران، روحانیون و قاریان مشهور حضور دارند. در زیارت امسال، قافله ای با نزدیک به هفتصد نفر زائر حضور دارد. بخشی از این قافله با هواپیما و بخشی نیز با اتوبوس راهی زیارت شده اند. »
کنعان روشن اوغلو در ادامه گزارش خود، پس از بیان معنای “روز عرفه ” ، درباره سفر بخشی از کاروان که با خط هوایی باکو – تهران ، این سفر زیارتی را آغاز کرده است، نوشت : « دو سال قبل به علت برقرار بودن پرواز مستقیم میان باکو و مشهد، نیازی به رفتن به تهران نبود. اما، امسال در روز ۱۲ اوت از باکو به تهران و از آنجا نیز به مشهد رفتیم. به علت مصادف شدن با شب هنگام و بخاطر اینکه از بخش پروازهای داخلی عبور می کردیم، روند کنترل بلیط و مدارک خیلی راحت طی شد. همچنین برخلاف سال های قبل ، کارکنان خیلی خوب و باآمادگی فعالیت می کردند. هواپیماهای شرکت “آذال” نو هستند و در پروازهای “ارزان قیمت” ساندویچ و آب نیز به مسافران می دهند. این نیز از جنبه های مثبت و جدید هواپیمایی جمهوری آذربایجان می تواند محسوب شود. مسافت هوایی از باکو به تهران کمتر از یک ساعت است. در پایین، برغم اینکه ساعت یک و نیم شب بود، گرمای تهران ۳۱ درجه بود. »
گزارشگر ینی مساوات افزوده است :  رییس کاروان، اتوبوس کرایه کرد و ما در نیمه شب برای زیارت به مجموعه تاریخی ” شاه عبدالعظیم” در بخش قدیمی تهران رفتیم. اما، به علت زود بودن، منتظر ماندیم و زیارتگاه پس از نماز صبح باز شد. »
روشن اوغلو ضمن یادآوری تاریخچه ای کوتاه از حرم شاه عبدالعظیم حسنی افزوده است : « مقبره شاه عبدالعظیم (ع) که از زیارتگاه های مهم برای تمامی مسلمانان شیعه است، در تمامی اوقات سال مملو از زائران است. برغم اینکه ساعت چهار صبح بود، صدها نفر در نماز صبح حضور داشتند. در حاشیه بگویم که زیارتگاه ها و امام زاده ها در ایران ، نمونه های غنی معماری هستند که با ذوق تزیین شده اند. این، همچنین با نیازهای داخلی مرتبط است. زیرا، شهروندان این کشور زیاد به زیارتگاه ها می روند و گردشگری دینی در اقتصاد این کشور جای مهمی دارد. این، همچنین جنبه های اجتماعی و سیاسی دارد. به همین علت، زیارتگاه ها با توجه فراوان، نگهداری می شوند. »
گزارشگر ینی مساوات افزوده است : « در تهران زیاد نماندیم و به همین علت، نتوانستیم در این شهر گردش کنیم. پرواز تهران – مشهد یک ساعت طول می کشد.  به هر حال،  در فرودگاه مشهد فرود آمدیم. شهر مشهد در شرق ایران و استان خراسان در مرز ترکمنستان ، ” شهر امام غریب” نیز نامیده می شود. »
کنعان روشن اوغلو سپس شرح مفصلی درباره امام غریب و علت عزیمت امام رضا ( ع) به مشهد در زمان مامون ارایه داده و در پایان نوشته اشت : « امروز امام رضا ( ع) آن قدر هم غریب محسوب نمی شود. همه ساله تقریبا ۱۲ میلیون زائر به شهر مشهد می آیند و امام رضا (ع) را زیارت می کنند. هر روز ده ها هزار نفر از عراق و عربستان و کشورهای عرب خاور میانه ( غرب آسیا) که بیش از هزار کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارند، برای زیارت به مشهد می آیند. خیابان ها و بازار و مغازه های این شهر پر از گردشگران داخلی و خارجی است. »
گزارشگر ینی مساوات سپس با انتشار عکسی از نماز جماعت با شکوه کاروان بزرگ زیارتی دینداران جمهوری آذربایجان در حرم امام رضا (ع) به امامت حاج شاهین حسنلی ( امام جماعت مسجد مشهدی داداش در باکو ) افزوده است : « زائرانی هم که با اتوبوس در راه بودند، به مشهد رسیدند و به همراه کاروان بزرگمان ، مقبره امام رضا (ع) را زیارت کردیم و در داخل زیارتگاه نماز جماعت خواندیم. حاج شاهین حسنلی سخنرانی کرد و در پایان نیز به مناسبت سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) به کسانی که در کاروان نام علی و فاطمه داشتند، عیدی داده شد. دو روز دیگر در “شهر امام غریب ” خواهیم ماند.»