آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان: امضای کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی خزر گام مهمی در منطقه است

‘خلف خلف اف’ معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت : امضای کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر گام مهمی برای منطقه است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،خلف اف در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رسمی ‘ آذرتاج’ ابراز امیدواری کرد ، این سند امضا شده در پنجمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در آکتائوی قزاقستان ، هر چه زودتر از سوی این کشورها به تصویب برسد.
به گفته وی ، این کنوانسیون یک سند جامع تعیین کننده رژیم حقوقی دریای خزر است و نیز همکاری های کشورهای حاشیه خزر در حوزه های مختلف را وارد مرحله کیفی جدیدی می کند.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به این که مجامع بین المللی از جمله دبیر کل سازمان ملل متحد امضای این سند را پیروزی دیپلماسی چند جانبه عنوان کردند گفت : به طور کلی امضای کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر نتیجه توافقات حاصله در ۵۲ نشست گروه کاری متشکل از نمایندگان کشورهای حاشیه خزر ، رایزنی های متعدد دوجانبه و دیدار وزیران امور خارجه و اجلاس سران می باشد.
خلف اف خاطر نشان کرد : همه کشورهای حاشیه خزر عقیده دارند که خزر نه یک دریای جدا کننده بلکه متحد کننده کشورهای حاشیه آن می باشد و کنوانسیون امضا شده نیز منافع اقتصادی و امنیتی کشورها را مد نظر دارد و مفاد آن بر اساس اصول و موازین حقوق بین المللی به کار گرفته می شود.
وی با اشاره به این که حفظ امنیت و ثبات در دریای خزر همواره برای کشورهای حاشیه این دریا از اهمیت خاصی برخوردار بوده است ، گفت : همکاری در منطقه دریای خزر با توجه به منافع همه کشورها و بر مبنای احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی انجام می گیرد.
وی تبدیل خزر به منطقه صلح ، دوستی و همکاری، خودداری از توسل به زور و یا تهدید، فعالیت های هماهنگ شده در حوزه نظامی و شفافیت را از عمده مفاد کنوانسیون عنوان کرد و گفت : در پنجمین اجلاس سران در آکتائو در خصوص تدابیر اعتماد در دریای خزار توافق شده و این مهم شامل معیارهای شفافیت در فعالیت های نظامی، تبادل اطلاعات و معقولیت می باشد.
خلف اف همچنین خاطر نشان کرد که در پنجمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر برای اجرای اثربخش کنوانسیون، گروه پنج جانبه رایزنی مرتب در سطح معاونین وزرای امور خارجه تحت حمایت وزیران امور خارجه برای بررسی ابعاد مختلف همکاری در دریای خزر، ایجاد شده است.
وی افزود: بر اساس توافق حاصله نخستین نشست این گروه در پاییز سال جاری میلادی در جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا