آذربایجاناخبارعمومی

درآمد نفتی باکو در خزر بیش از۱۳۶میلیارد دلار اعلام شد

صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOFAZ) طی گزارشی مجموع درآمد این کشور در پروژه توسعه میادین نفتی ‘آذری، چراغ و گونشلی’ و میدان گازی ‘شاه دنیز’ واقع در دریای خزر را یکصد و۳۶ میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار اعلام کرد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOFAZ) این درآمد جمهوری آذربایجان از توسعه میادین یاد شده شامل سال های۲۰۰۱ الی اول ماه اوت جاری می باشد.
صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان همچنین درآمد این کشور از اوایل سال میلادی تا اول ماه اوت جاری از توسعه میادین نفتی ‘آذری ، چراغ و گونشلی’ را پنج میلیارد و ۶۲۱ میلیون دلار اعلام کرده است.
جمهوری آذربایجان همچنین از سال ۲۰۰۷ میلادی یعنی آغاز صادرات گاز طبیعی میدان ‘شاه دنیز’ که شرکت ملی نفت ایران نیز یکی از سهامداران این طرح انرژی است، دو میلیارد و ۵۰۶ میلیون دلار در آمده داشته است.
قرار داد توسعه میادین نفتی آذری در سال ۱۹۹۴میلادی میان جمهوری آذربایجان و چند شرکت نفتی خارجی به مدت ۲۵ سال امضا شد و شرکت بریتیش پترولیوم پیمانکار این پروژه نفتی می باشد.
این قرارداد نفتی، ۲۳ شهریور گذشته طی مراسمی در باکو به مدت ۳۲ سال یعتی تا سال ۲۰۵۰ میلادی تمدید شد.
جمهوری آذربایجان همراه با شرکتهای خارجی نفتی ظرف ۲۳ سال گذشته ۴۳۶ میلیون تن نفت از این میادین استخراج کرد.
ذخایر باقی مانده این میادین نفتی ۵۰۰ میلیون تن برآورد می شود.
براساس شرایط جدید این قرارداد، سهم شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) از ۱۱٫۶ درصد قبلی به ۲۵ درصد افزایش یافته است.
شرکت بریتیش پترولیوم همچنین پیمانکار طرح توسعه میدان گازی شاه دنیز است و گاز طبیعی این میدان قرار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی از طریق دالان گازی جنوب شامل خطوط لوله ترانس آنادولی ( تاناپ ) و ترانس آدریاتیک ( تاپ ) به اروپا صادر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا