آذربایجاناخبارایرانروسیه

اجلاس سران خزر در آکتائو ، سه دستور کار اصلی دارد

وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد سه موضوع اصلی در دستور کار اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در آستانه گنجانده شده است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی « آذ ویزیون» ،وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد « مساله رژیم حقوقی خزر» ، « همکاری در زمینه های اقتصادی ، حمل و نقل ، محیط زیست و حفظ ذخایر آبی » و « همکاری های امنیتی و مسایل منطقه ای و بین المللی» در دستور کار اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در آکتائو قرار دارد و امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و چند سند بین المللی دیگر در این اجلاس برنامه ریزی شده است.
همچنین یک روز قبل از اجلاس سران، در روز یازدهم اوت نیز اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خزر در آکتائو برگزار خواهد شد.
در همین حال، گریگوری کاراسین، معاون وزیر امور خارجه روسیه و هماهنگ کننده این کشور در امور خزر در گفتگو با روزنامه «کامرسانت» روسیه گفت : «در مساله رژیم حقوقی خزر به هیچ کس اعمال فشار یا اجبار نشده است! »
کاراسین گفت : « این سند ( کنوانسیون رژیم حقوقی خزر ) برای تمامی کشورهای مشارکت کننده بطور برابر فایده خواهد داشت. این کنوانسیون اعتماد میان کشورهای ساحلی خزر و امنیت خزر را تقویت خواهد کرد و جذابیت همکاری اقتصادی و قابلیت رقابت میان کشورهای پنج گانه (ساحلی) خزر را خواهد افزود و موجب تحقق طرح های مشترک خواهد شد. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا