آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

باکو مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را صرفا مناقشه بر سر اختلافات ارضی عنوان و وجود عنصر دینی در آن را رد نمود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با ارسال جوابیه ای به پایگاه اینترنتی «اوراسیا نت» تاکید کرد در مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان هیچ عنصر دینی وجود ندارد و این مناقشه ، صرفا اختلافی ارضی است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «یونیکال» جمهوری آذربایجان ، حکمت حاجی اف ، به مقاله « جاشووا کوچر» در سایت « اوراسیا نت» که با عنوان « این اراضی ( نواحی اطراف قره باغ ) از نظر ارامنه، اشغال شده نیست، بلکه وطن است» ، پاسخ داد.
حکمت حاجی اف در بخشی از این جوابیه نوشته است : « مقاله ای که درباره ناحیه “کَلبَجَر” منتشر شده، یک طرفه است و نظر طرف مقابل ( جمهوری آذربایجان ) در آن منعکس نشده و این مقاله منظره واقعی اشغال کلبجر را ارایه نمی دهد. »
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان افزوده است : « در مقاله ” اوراسیا نت ” ، سخنان «یلنا مختاریان» که خود را نماینده رژیم خودخوانده قره باغ معرفی کرده، اهانت به تمامی مسلمانان است و زنان مسلمان را تروریست قلمداد می کند. این سخنان، غیرقابل قبول و رویکردی نژادپرستانه است. مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان هیچ عنصر دینی ندارد. جمهوری آذربایجان، کشوری “دربرگیرنده” و دارای سنت های غنی چندفرهنگ گرایی است. این مناقشه صرفا مناقشه ارضی است. ارمنستان به زور اراضی جمهوری ‌آذربایجان را اشغال کرده است. ارمنستان که از تمامی استدلال های حقوقی و معنوی محروم است، عامل دین را مطرح کرده است تا در برخی محافل غربی سیاست اشغالگرانه خود را تبرئه کند. »
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در پایان تاکید کرده است : « جمهوری آذربایجان هیچ گاه با موضوع اشغال اراضی خود کنار نخواهد آمد. رژیم سرژ سرکیسیان ( رییس جمهوری پیشین ارمنستان ) این واقعیت را هیچ گاه درک نکرد. حاکمیت جدید ارمنستان در نهایت باید درک کند که تنها راه حل سیاسی و پایدار این مناقشه ، تخلیه بی قید و شرط و کامل اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان و بازگشت آوارگان به خانه هایشان و تامین حقوق آنهاست. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا