آبخازیااخباراوستیای جنوبیروسیهعمومیگرجستان

سفیر روسیه در آبخازیا: گرجستان دنبال بهانه است

سفیر روسیه در آبخازیا گفت، پیشنهادات گرجستان برای افزایش سطح رایزنی‌های ژنو در حوزه امنیتی و ثبات در قفقاز جنوبی به سطح وزارتی فقط ظاهرسازی است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در اواخر ۲۰۱۷ گئورگی کویریکاشویلی، نخست‌وزیر وقت گرجستان پیشنهاد توسعه سطح مسائل مورد گفت‌وگو در مذاکرات ژنو را ارائه کرد و خواست تا سطح نمایندگی به وزارتی ارتقا یابد و حتی اعلام آمادگی کرد تا شخصا پشت میز مذاکره بنشیند. اکنون، رایزنی‌ها در فرمت دو کار گروه در مسائل امنیتی و امور بشردوستانه برگزار می‌شود.

مراد کولاکمتوف، سفیر روسیه در اوستیای جنوبی گفت: معتقدم ارتقای وضعیت فقط یک بهانه است. بارها در مذاکرات ژنو دیده‌ایم که متاسفانه تفلیس قادر نیست حتی روی مساله‌ ساده‌ای مثل عدم استفاده از قوه قهریه توافق کند.

این دیپلمات که در جریان تحولات سال ۲۰۰۸ به عنوان فرمانده نیروهای صلحبان مشترک در اوستیای جنوبی فعالیت می‌کرد، تاکید کرد مساله سطح نمایندگی مطرح نیست، بلکه آمادگی گرجستان برای گفت‌وگو با اوستیای جنوبی و آبخازیا میتواند مذاکرات ژنو را پیش ببرد.

سفیر روسیه افزود: مهم نیست که سطح نمایندگی در مذاکرات ژنو چه باشد. مهم این است که آیا تفلیس برای گفت‌وگو با اوستیای جنوبی و آبخازیا آمادگی دارد یا خیر. ما چنین چیزی نمی‌بینیم.

آبخازیا در اوایل دهه ۹۰ میلادی به همراه منطقه اوستیای جنوبی از گرجستان اعلام استقلال کرد. گرجستان در اوت ۲۰۰۸ علیه اوستیای جنوبی دست به عملیات نظامی زد و همین موجب شد تا روسیه به بهانه حفاظت از جان شهروندان خودش در آنجا وارد عمل شوند. مسکو اواخر همان ماه استقلال این دو منطقه را به رسمیت شناخت اما گرجستان هنوز هم آنها را بخشی از اراضی خود می‌داند. امروز سه‌شنبه دهمین سالروز آغاز درگیری نظامی میان مسکو و گرجستان است.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا