آبخازیاآذربایجاناخباراوستیای جنوبیروسیهعمومیگرجستان

لهستان “اشغال” بخش هایی از گرجستان توسط روسیه از ۲۰۰۸ را محکوم کرد

در آستانه دهمین سالروز جنگ بین مسکو و تفلیس، وزیر امور خارجه لهستان “اشغال” بخشی از گرجستان توسط روسیه را محکوم کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری فرانسه، یاستک ژاپتوویچ، وزیر امور خارجه لهستان به خبرنگاران در ورشو گفت: دوشادوش مقامات گرجستانی می‌خواهیم به جهان یادآوری کنیم که در تاریخ هشت اوت سال ۲۰۰۸ میلادی چه اتفاقی رخ داد؛ نقض استقلال گرجستان، تراژدی فرار هزاران غیرنظامی از خانه‌هایشان و کشته و زخمی شدن صدها تن.

وی افزود: ما می‌خواهیم نخستین حمله نظامی در تاریخ پس از جنگ اروپا را توسط کشوری علیه یک کشور مستقل دیگر و “اشغال” بخشی از قلمرو آن که تابه امروز نیز ادامه دارد، یادآور شویم.

ژاپتوویچ قرار است به همراه همتایان لتونیایی و لیتوانیایی خود برای شرکت در مراسم امروز (سه‌شنبه) وارد تفلیس شود؛ مراسمی که در آن پاولو روزنکو، معاون نخست وزیر اوکراین نیز حضور دارد.

در تابستان سال ۲۰۰۸ میلادی نیروهای گرجستان به جدایی طلبان در اوسیتای جنوبی منطقه‌ای کوچک و حامی روسیه واقع در مرز این دو کشور حمله کردند.

روسیه سپس با یک عملیات نظامی در راستای دفاع از جدایی طلبان اوسیتای جنوبی به این اقدام واکنش نشان داد که منجر به جنگی چند روزه میان این دو طرف شد. مسکو در جریان این عملیات نظامی به سرعت نیروهای گرجستان را سرکوب و حتی تهدید کرد که در جریان این جنگ پنج روزه تفلیس را نیز تصرف می‌کند.

نهایتا یک معاهده صلح با میانجی‌گری نیکولاس سارکوزی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه شکل گرفت که منجر به خروج نیروهای روس شد.

اما مسکو استقلال مناطق اوسیتای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخته است؛ مناطقی که روسیه از آن زمان تاکنون یک حضور نظامی گسترده در آنها دارد.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا