آذربایجاناخبارایرانعمومینخجوان

توسعه همکاری‌های دانشگاهی بین ایران و نخجوان

همکاری‌های دانشگاهی در رشته الهیات و زبان فارسی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان توسعه می‌یابد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا پاکروان، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان ضمن حضور در آژانس دولتی اداره امور دینی جمهوری خودمختار نخجوان با وقار بابایف، رییس این آژانس دولتی دیدار و بر ایجاد فضای جدید در توسعه و گسترش مناسبات دینی و قرآنی بین دو کشور تأکید کرد.

پاکروان با اشاره به گسترش تعاملات و مناسبات دو کشور ایران و نخجوان در حوزه‌های مختلف بویژه مسائل فرهنگی، دینی و مذهبی گفت: عزم و اراده مسئولان عالی‌رتبه دو کشور، دوره جدیدی را در تاریخ روابط دوجانبه گشوده است و تعدد اسناد منعقد شده و موضوعات آنها در سال‌های گذشته نیز موید این مطلب است.

وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان آمادگی نمایندگی فرهنگی کشورمان در نخجوان را برای همکاری در حوزه‌های مورد علاقه طرفین ایران و نخجوان و همچنین، برگزاری نشست‌ها، نمایشگاه‌ها، مسابقات، کنفرانس‌ها، همایش‌های دینی و معنوی در ایران و نخجوان اعلام کرد.

وی بر ضرورت برگزاری مراسم افتتاحیه و برنامه‌هایی با عنوان «پایتخت فرهنگی کشورهای جهان اسلام نخجوان ۲۰۱۸»، توسعه روابط همه‌جانبه فرهنگی و همکاری‌های دوجانبه دینی و معنوی تأکید کرد.

پاکروان از وقار بابایف، رییس آژانس دولتی امور دینی برای سفر به ایران بویژه شهر مشهد مقدس، قم و تهران و استان‌های همجوار و گفت‌وگوهای دینی و معنوی و دیدار با علما و روحانیون دعوت کرد.

وی در ادامه سخنان خود، پیشنهاد برگزاری اردوهای گوناگون و انجام برنامه‌های مسابقات دینی و معنوی و قرآنی، نمایشگاه هنری خوشنویسی با موضوع «قرآن در آیینه هنر»، چاپ کتاب مخصوص مساجد نخجوان به زبان آذری و فارسی، معرفی یکی از بهترین کتاب‌های دینی و معنوی به زبان آذری جهت ترجمه به زبان فارسی و معرفی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اجرای طرح تاپ و برپایی نمایشگاه کتاب، را داد.

پخش اذان در مساجد جمهوری خودمختار نخجوان

وقار بابایف ضمن ابراز خرسندی از توسعه مناسب روابط دو کشور گفت: می‌توان انتظار داشت مناسبات دوجانبه در تمام عرصه‌ها ‌بویژه در حوزه امور دینی توسعه یابد و توافقات در موضوعات مختلف عملی گردند.

رییس آژانس دولتی امور دینی جمهوری خودمختار نخجوان به آموزش رشته الهیات اشاره کرد و گفت: رشته الهیات به مدت چهار سال در دانشگاه جمهوری خودمختار نخجوان، آموزش داده ‌شده است و علاقه‌مندیم با یکی از دانشگاه‌های استان‌های هم‌مرز جمهوری اسلامی ایران در رشته الهیات همکاری کنیم.

وقار بابایف افزود: هم‌اکنون مسجد بسیار بزرگی در مرکز شهر نخجوان در حال احداث است که در داخل آن دو مدرسه دینی نیز، تأسیس خواهد شد که رشته الهیات و زبان فارسی برای بانوان و آقایان تدریس خواهد شد.

وی در ادامه خواستار پخش اذان با صدای مرحوم سلیم موذن‌زاده‌اردبیلی و مرحوم رحیم موذن‌زاده در همه مساجد جمهوری خودمختار نخجوان شد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا