آذربایجاناخبار

­« کمیته مبارزه با شکنجه » شورای اروپا از دولت جمهوری آذربایجان خواست به شکنجه در زندان های این کشور پایان دهد.

­« کمیته مبارزه با شکنجه » شورای اروپا از دولت جمهوری آذربایجان خواست به شکنجه در زندان های این کشور پایان دهد.
به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری توران ، « کمیته مبارزه با شکنجه » شورای اروپا ، نتایج گزارش های شش سفر کارشناسان این کمیته به جمهوری آذربایجان در سال های ۲۰۰۴ و سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ و نیز پاسخ های مقامات جمهوری آذربایجان به سوالات این کارشناسان را منتشر کرد.
نتیجه کلی این گزارش ها نشان می دهد که شکنجه ، بدرفتاری پلیس و سایر نیروهای انتظامی و امنیتی و ارتش ، فساد مالی و فقدان نظام قانونی مجازات در جمهوری آذربایجان بطور مستمر ادامه دارد.
نتایج سفر ویژه سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که فرهنگ خشونت در میان نیروهای سازمان های انتظامی و امنیتی جمهوری آذربایجان حاکم است.
براساس این گزارش، مشکلات جدی همچون فقدان نظام مجازات قانونی ، بدرفتاری و فراهم نشدن امکان گرفتن وکیل برای متهمان، ندادن اطلاعات لازم به متهمان و فقدان ضمانت های حقوقی در جمهوری آذربایجان همچنان ادامه دارد.
پر بودن بیش از حد زندان ها ، وضعیت وخیم زندان ها و فقدان امکانات بهداشتی و پزشکی ، پایین بودن دستمزد کارکنان زندان ها ، خشونت در میان زندانیان ، حاکم بودن وضعیت وخیم بر مراکز پازپروری روانی ، خشونت در کلینیک های بازپروری روانی و بخصوص در کلینیک بازپروری شهر گنجه نیز از دیگر مشکلات موجود برای زندانیان جمهوری آذربایجان قید شده است.
برغم توصیه های مکرر « کمیته مبارزه با شکنجه » شورای اروپا ، رفتار بی رحمانه کارکنان زندان ها با زنان زندانی و حمله به مردم در زمان بازداشت ها همچنان ادامه دارد.
« کمیته مبارزه با شکنجه » شورای اروپا در عین حال از تصمیم مقامات جمهوری آذربایجان برای موافقت با انتشار این گزارش ها که تاکنون محرمانه نگه داشته شده بود، استقبال کرده و این تصمیم را پیشرفتی بزرگ دانسته است.
در این گزارش آمده است : « وقت آن فرارسیده است که دولت جمهوری آذربایجان برای ریشه کن کردن شکنجه در این کشور اقدام و به تعهداتش براساس کنوانسیون حقوق بشر اروپا عمل کند. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا