اخبارترکیهعمومی

۳۱ متهم کودتای نافرجام ترکیه به حبس ابد محکوم شدند

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که ۳۱ نفر از متهمان کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶(۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) ترکیه به حبس ابد محکوم شدند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آناتولی، دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۱۶ متهم حوادث فرماندهی مدارس ژاندارمری در شب کودتای نافرجام ۱۵ جولای، در شعبه بیستم دادگاه کیفری آنکارا برگزار شد و در نهایت ۳۱ نفر از افراد دستگیر شده به اتهام ‘نقض قانون اساسی’ و ‘تلاش برای قتل انسان ها’ به حبس ابد محکوم شدند.
به گزارش آناتولی، سرتیپ صادق کوراوغلو فرمانده سابق مدارس ژاندارمری ترکیه نیز در میان محکومان این پرونده قرار دارد.
بنا بر اعلام این رسانه، تعیین تکلیف سایر متهمان این حادثه، در جلسات آتی دادگاه انجام خواهد شد.
ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به ‘فتو’ و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای ۱۵ جولای(۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵) را سازماندهی کرده است.
فتح الله گولن از سوی دولت ترکیه متهم اصلی کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۵ اعلام شده و اعاده او که بیش از ۱۷ سال است در ایالت پنسیلوانیای آمریکا ساکن است، جزو خواسته های ترکیه از آمریکا بوده که تاکنون با پاسخ منفی مقامات واشنگتن موجه و موجب تیره شدن روابط دو کشور شده است.
در کودتای ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ (۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) ترکیه ۲۵۱ نفر کشته و ۲ هزار و ۱۹۳ نفر نیز زخمی شدند.
محاکمه عوامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه همچنان در مراجع قضایی ترکیه جریان دارد و در آن فتح الله گولن به عنوان متهم ردیف اول معرفی شده است.
تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر به اتهام عضویت در گروه گولن و مشارکت در کودتای نافرجام ترکیه دستگیر شده و نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر از مراجع دولتی اخراج شده اند.
همچنین بیش از ۵۰ هزار نفر به اتهام عضویت در گروه گولن و مشارکت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای دو سال پیش ترکیه زندانی شده اند.
ترکیه بعد از کودتا با برقراری هشت دوره متوالی وضعیت فوق العاده سه ماهه که تا ۲۸ تیرماه امسال ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور ‘بخشنامه های در حکم قانون’، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا