اخبارگرجستان

ناتو به درد سر برای گرجستان تبدیل شده است

«نینو بورجانادزه» رئیس اسبق پارلمان و رهبر حزب مخالف « جنبش دموکراتیک » گرجستان گفت: در شرایط فعلی ناتو برای گرجستان نه یک پدیده مثبت، بلکه به یک دردسر و آسیب تبدیل شده است .

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  خبرگزاری اسپوتنیک گرجستان ، بورجانادزه روز شنبه افزود: گرجستان ابتدا به حق حاکمیت ، صلح و ثبات نیاز دارد و سپس می توان به فکر عضویت در سازمان های نظامی بین المللی شد .
این مقام حزب مخالف دولت فعلی گرجستان ، تلاش اغلب سیاستمداران گرجی برای معرفی خود بعنوان غربگرا و هوادار سرسخت عضویت گرجستان در ناتو را برای این کشور فاجعه انگیز عنوان کرد .
به گفته بورجانادزه، در شرایط فعلی عضویت گرجستان در ناتو ، بیشتر درد سر خواهد داشت و بنا بر این عضویت در این سازمان را نباید در اولویت قرار داد .
وی افزود: برای من اولویت مهم برقراری تمامیت ارضی گرجستان ، حق حاکمیت و صلح و ثبات و دموکراسی در کشور است.
رئیس اسبق پارلمان گرجستان، همچنین یکی از راهکارهای عمده حل مناقشات قومی موجود در گرجستان را برقراری روابط عادی با روسیه عنوان کرد .
ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس ناتو در بروکسل در نشست خبری مشترک با گئوگی مارگولاشویلی رییس جمهوری گرجستان عضویت این کشور در ناتو را قطعی خواند و گفت: گرجستان عضو ناتو خواهد شد .
استولتنبرگ، دستآورد های گرجستان در راستای اجرای اصلاحات برای عضویت در ناتو را حائز اهمیت خواند و بر ضرورت ادامه آن تاکید کرد .
این در حالی است که روسیه مخالف جدی تعمیق روابط گرجستان با ناتو است و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مدتی پیش اعلام کرد که تلاش های گرجستان برای عضویت در ناتو موجب بی ثباتی در منطقه قفقاز جنوبی می شود .
روابط تفلیس و مسکو در پی انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی که بر اثر آن ادوارد شواردنادزه رییس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار و میخاییل ساآکاشویلی سیاستمدار غربگرا در این کشور به قدرت رسید ، رو به وخامت گذاشت .
نینو بورجانادزه در سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ میلادی ریاست پارلمان گرجستان ر ا بر عهده داشته است .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا