آذربایجاناخبارایران

جمهوری آذربایجان خواهان حضور پزشکان ایرانی در این کشور است

وزیر بهداشت جمهوری آذربایجان ، ظهر روز پنجشنبه در دیدار با سید حسن هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ایران ، خواهان حضور پزشکان متخصص ایرانی در بیمارستان های و موسسات درمانی این کشور شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا، هاشمی که صبح امروز برای یک دیدار دو روزه با مقامات جمهوری آذربایجان در راس یک هیات از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی حوزه درمان و داروی ایران وارد باکو شده است ، در دیدار با « اکتای شیرعلی اف »با اشاره به توانمندی جامعه پزشکی کشورمان گفت: ایران برای اعزام پزشکان متخصص به بیمارستان های جمهوری آذربایجان آمادگی دارد.
وی ،توانمندی های جامعه پزشکی ایران را خاطر نشان کرد و افزود: برای تبادل تجربیات در حوزه آموزش ،پژوهش، بهداست، پیشگیری و دارو و درمان آمادگی کامل داریم .
هاشمی بر اجرای توافقنامه روسای جمهوری دو کشور به ویژه در مورد احداث کارخانه داروسازی ایران در باکو تاکید کرد.
وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی کشورمان گفت : سه دانشگاه از میان ۶۰ دانشگاه کشورمان که در مناطق آذری زبان ایران و در استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و اردبیل وجود دارد زمینه های خوبی برای همکاری با کشور آذربایجان را دارند.
دکتر هاشمی در ادامه با بیان اینکه در حوزه دارو ۹۶ درصد تولیدات کشور در حوزه دارو در داخل انجام می شود، تصریح کرد: باید نقشه راهی برای همکاری مشترک تدوین بشود.
وی افزود: با وجود اعتماد مردم آذربایجان به داروهای ایرانی، ضروری است در رابطه با بحث مصرف داروهای ایرانی فرهنگ سازی در جمهوری آذربایجان انجام بشود که مردم این کشور با داروهای ایرانی آشنایی بیشتری پیدا کنند.
دکتر هاشمی تاکید کرد در زمینه درمان نیز باید همکاری هایی که با دانشگاه های مناطق آذری زبان ایران شروع شده است ، به سرعت گسترش یابد.
وی با ابراز علاقه به اجرای برنامه بورسیه دانشجویان پزشکی ، اظهار داشت: دو طرف می توانند تبادل دانشجو در رشته های علوم پزشکی داشته باشند، همانطور که در خصوص توریسم سلامت هم این نگاه وجود دارد که هم بیماران از کشور آذربایجان برای درمان به ایران بیایند و هم پزشکان ایرانی در کشور آذربایجان خدمات درمانی به بیماران ارایه بدهند.
هاشمی با اشاره به شیوع بیماری هپاتیت در کشور آذربایجان گفت: با توجه به تجربه نسبتا بالای ایران در این زمینه، آماده ارایه هر نوع کمکی در زمینه دارو و درمان این بیماری هستیم.
دکتر هاشمی ، حضور بخش خصوصی ایران در باکو و احداث بیمارستان در این شهر از سوی فعالان این بخش را نیز برای توسعه روابط موثر ثمر خواند.
وی با اشاره به وضعیت خوب جمهوری آذربایجان در مورد تعداد تخت بیمارستانی به هر هزار نفر جمعیت گفت: آمار میزان تخت های بیمارستانی به نسبت جمعیت در کشور آذربایجان بی نظیر است .
وی افزود: البته مشکل توزیع خدمات مانند سایر کشورها در جمهوری آذربایجان نیز وجود دارد و مانند بسیاری از کشورها خدمات درمانی در مرکز متمرکز شده و در مناطق دور دست کمرنگ تر است .
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت:این سفر فرصتی برای اجرای اراده رهبران دو کشور ، در زمینه گسترش همکاری ها در زمینه درمان و دارو و آموزش است.
وزیربهداشت جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار د بر اجرای هر چه سریعتر سند های همکاری امضا شده میان روسای جمهوری دو کشور در فروردین ماه امسال تاکید کرد.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان همزمان با سفر رسمی دکتر حسن روحانی به باکو، هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک امضا کردند که یکی از آنها سند همکاری در حوزه بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بود.
شیر علی اف در مورد فرهنگ سازی برای مصرف داروهای ایرانی ، گفت : اولین قدم در این راه احداث کارخانه دارو سازی ایران در باکو است، با بهره برداری از این کارخانه مردم جمهوری آذربایجان به تدریج به داروهای ایرانی اعتماد پیدا خواهند کرد و امیدوارمی این کارخانه سریعتر احداث شود و به بهره برداری برسد.
وی افزود: خواسته ما در زمینه خدمات درمانی این است که در یا اینجا بیمارستان ساخته شود یا در موسسات درمانی و بیمارستان های که در باکو هست متخصصان ایرانی حضور پیدا کنند.
وزیر بهداشت جمهوری آذربایجان ، اظهار امیداری کرد که روابط دو کشور در حوزه آموزش و پژوهش و هم در حوزه درمان عمیق تر بشود.
شیرعلی اف بر اجرای توافقات گذشته تاکید کرد و گفت: موانعی که وجود دارد با اراده دو طرف باید برطرف شود.
در پایان این دیدار ، دکتر محمد حسین صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، از سوی دکتر هاشمی و دو نفر از معاونان وزیر بهداشت جمهوری آذربایجان برای تدوین نقشه راه و پیگیری اجرای تفاهمات معرفی شدند.
هر دو طرف تاکید کردند که این کارگروه متشکل از این چهار نفر زمینه همکاری ها را تدوین و اجرای آنها را پیشنهاد بدهند که در کوتاه ترین زمان توافقات اجرایی بشود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا