آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

بازرسان بین المللی از خط مقدم جبهه قره باغ بازدید کردند

 مرحله جدید بازدید بازرسان سازمان امنیت و همکاری اروپا، برای بررسی چگونگی رعایت رژیم آتش بس از سوی نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شده است .

به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری ‘ آپا ‘ « سایمون تیلر » مشاور نماینده ویژه رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه و سرهنگ «ولادیمیر میناریک» رهبر گروه برنامه ریزی این سازمان در ابتدای این بازرسی ها از فرمانداری شهرستان «آغدام » جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغدیدار کردند .
«الله ورن علی اف» معاون اول فرمانداری آغدام در دیدار با هیات سازمان امنیت و همکاری اروپا اظهار داشت : نیروهای ارمنی از ماه ژانویه سال جاری تا به حال مناطق مسکونی این شهرستان واقع در نزدیکی خط مقدم جبهه را ۵۵۲ بار هدف قرار داده اند . 
هیات نظامی سازمان امنیت و همکاری اروپا پس از این دیدار به همراه مقامات بلند پایه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان راهی خط مقدم جبهه در منطقه مورد مناقشه قره باغ شدند . 
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی کشید . 
بر اثر این مناقشه که در سال ۱۹۹۴ میلادی به برقراری آتس بس میان طرفین مناقشه انجامید ، منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت کنترل نیروهای ارمنی درآمد . 
گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا متشکل از نمایندگان ۱۱ کشور عضو این سازمان از سال ۱۹۹۲ میلادی میانجیگری برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بر عهده دارند . 
روسیه ، آمریکا و فرانسه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک بر گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده داشته ولی تلاش های میانجیگران بین المللی برای حل مناقشه قره باغ تا به حال نتیجه ای نداشته است .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا