آذربایجاناخبارعمومی

بخش آذری رادیو آزادی آمریکا؛ شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان «تفریح» را جایگزین «تفکر» کرده اند

­بخش آذری رادیو آزادی آمریکا در گزارشی درباره واکنش های مردم جمهوری آذربایجان در شبکه های اجتماعی به « برنامه های سَبُک » شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان نوشت این شبکه ها «تفریح» را جایگزین «تفکر» کرده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،بخش آذری رادیو آزادی آمریکا نوشت : « برنامه های سبک شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان و بخصوص شوهای جنجالی آنها به موضوع مباحث گسترده ای در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. آیا خود کسانی که از آنها انتقاد می شود، یعنی مجریان و تهیه کنندگان این برنامه ها نیز این مباحث را پیگیری می کنند؟ موضع آنها در برابر این انتقادات چیست؟ »
رادیو آزادی با مراد داداش اف، مجری برنامه «ماشین شو» شبکه تلویزیونی آ.ت.و. که بیش از همه مورد انتقاد قرار می گیرد، تماس گرفت، اما او به تماس های تلفنی جواب نمی دهد.
الچین علی بیگلو، یکی از دیگر از مجریان تلویزیونی که مورد انتقاد قرار می گیرد ، گفت : « به این انتقادات پاسخ نمی دهم. زیرا، این انتقادات در شبکه های اجتماعی مطرح می شودو غیرحرفه ای هستند. در شبکه های اجتماعی همه آزادند که فکر خود را بیان کنند.»
توکل داداش اف، مدیر نظارت شورای ملی رادیو و تلویزیون جمهوری آذربایجان نیز گفت : « سطح برنامه ها در شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان پایین است. پنهان نمی کنیم که سطح برنامه هایی که پخش می شوند، اصلا هم مطلوب نیست. برنامه های سطح پایین زیاد هستند. برای جلوگیری از این موارد، بجای برخوردهای اداری، از طریق برنامه های آگاهی بخش تلاش می کنیم.»
علی عسگر محمدلی ، کارشناس رسانه نیز گفت : « علت پخش این قبیل برنامه های پیش پا افتاده، مستقل نبودن این شبکه های تلویزیونی است. آگاهی بخشی به جامعه در این شبکه ها عملی نیست. زیرا ، نمی توان به گردن جامعه آگاه ریسمان انداخت و چرخاند. به همین علت نیز فقط یک نقش برای تلویزیون ها باقی می ماند: تفریح. به علت اینکه مفهوم تفریح توأم با تفکر نیز در (جمهوری) آذربایجان وجود ندارد، تفریح بیشتر وارد دلقک بازی و شیوه های مبتذل می شود. علت نیز مستقل نبودن شبکه های تلویزیونی است. اگر شبکه های تلویزیونی مستقل بودند به اخبار و برنامه های مهم و واقعی می پرداختند و با آگاهی بخشی به جامعه، به بحث اولویت می دادند. اما، به علت اینکه شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان چنین امکانی ندارند، گفتگوهایشان بیشتر به سمت موضوعات معیشتی و روزمره و اخبار رسمی خلاصه می شود. در گذشته، رامیز مهدی اف، رییس دفتر ریاست جمهوری آذربایجان نیز شبکه های تلویزیونی را متهم می کرد که بطور افراطی برنامه های شو تهیه می کنند. در همان زمان میرشاهین آقایف، معاون شبکه تلویزیونی آ.ان.اس. ( تعطیل شده است) نیز گفته بود به علت طفره رفتن وزرا و مقامات از شبکه های تلویزیونی و خبرنگاران، شبکه های تلویزیونی به «تالار عروسی » تبدیل شده اند. »
رادیو آزادی افزوده است : « به علت کنترل دولتی بر شبکه های تلویزیونی و نیز رسانه های مکتوب جمهوری آذربایجان ، اطلاعات مطلوب مردم در این رسانه ها جایی ندارند. در رتبه بندی « سازمان خبرنگاران بدون مرز » در ماه آوریل گذشته نیز جمهوری آذربایجان در میان ۱۸۰ کشور جهان، در رده ۱۶۳ قرار داشت. مقامات دولتی نیز معمولا این انتقادها را رد می کنند و می گویند رسانه ها در جمهوری آذربایجان آزادند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا