آذربایجاناخبارروسیهعمومیگرجستان

«آلماتی» میزبان نشست شورای وزرای خارجه پیمان امنیت جمعی

وزارت امور خارجه روسیه از برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در «آلماتی» قزاقستان خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه روسیه در گزارشی از برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به میزبانی قزاقستان در «آلماتی» این کشور خبر داد.

بنابه این گزارش، نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی امروز، ۱۱ ژوئن برگزار می شود.

در جریان این نشست پیش نویس بیانیه در مورد قرارداد از بین بردن موشک‌های برد متوسط و کوتاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طی این روز وزرای امور خارجه پیمان امنیت جمعی ۱۲ موضوع از جمله هماهنگی سیاست خارجی در چارچوب پیمان امنیت جمعی، مشکلات فعلی مربوط به امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم و تهدیدات فراملی مرزی را بررسی می‌کنند.

توسعه نیروهای حافظ صلح پیمان امنیت جمعی در چارچوب نقشه راه دبیرخانه این سازمان برای سال‌های ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۱ از دیگر مسائلی دستور کار این نشست به شمار می‌رود.

مقامات ارشد خارجی کشورهای پیمان امنیت جمعی همچنین توسعه چارچوب قانونی سازمان مذکور را مطالعه، نقشه اظهارات مشترک در زمینه مسائل مربوط به سیاست خارجی برای سال جاری را تایید کردند.

همچنین انتظار می‌رود که برنامه مشاوره‌ای در مورد سیاست خارجی، امنیت و دفاع برای نیمه دوم سال جاری میلادی و نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی را تصویب خواهند کرد.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۱۹۹۲ و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

این کشورها در سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر ۲۰۰۴ به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا