اخبارترکیهعمومی

چهار ارمنی نامزد انتخابات مجلس ترکیه شدند

فهرست نامزدهای احزاب سیاسی ترکیه که هفته گذشته به شورای عالی انتخابات این کشور معرفی شد، همچنان موضوع بحث رسانه های این کشور است و معرفی برخی چهره ها از جمله چهار ارمنی دقت نظر رسانه ها را به خود جلب کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،برای رقابت در بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس ملی ترکیه، مارکر اِسایان از حزب حاکم عدالت و توسعه، لودمیلا بویوم و گارو پایلان از حزب دموکراتیک خلق ها و الماس گارگوس از حزب نیک ترکیه نامزد رقابت در انتخابات شده است.
گارو پایلان که در دور قبل از طرف حزب کُردی دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) به عنوان نامزد این حزب از شهر استانبول معرفی و به عنوان نماینده مجلس ترکیه انتخاب شده بود، دوباره در این انتخابات از طرف این حزب به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهر دیاربکر معرفی شده است.
در این دوره، مارکر اِسایان از حزب حاکم عدالت و توسعه از شهر استانبول، و لودمیلا بویوم از حزب دموکراتیک خلق ها از شهر استانبول و الماس گارگوس نیز از حزب نیک ترکیه برای انتخابات مجلس ملی ترکیه نامزد شده است.
سلینا دوغان که قبلا از طرف حزب جمهوری خواه خلق نامزد شده و راهی مجلس شده بود، این بار از طرف هیچ حزبی به عنوان نامزد معرفی نشد.
همچنین از طرف حزب دموکراتیک خلق های ترکیه، در این دوره از میان چهره های سرشناس علوی تورگوت اوکر و علی کنعان اوغلو از شهر استانبول و کمال بلبل از شهر آنتالیا نامزد شده اند.
توما چلیک مسئول ترکیه اتحادیه سریانی های اروپا و مدیر انتشارات روزنامه سابرو نیز به عنوان نامزد سریانی ها از طرف حزب دموکراتیک خلق ها از شهر ماردین نامزد انتخابات مجلس ملی ترکیه شده است.
میتهات سنجر نماینده فعلی مجلس ترکیه نیز از طرف حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به عنوان نامزد جامعه عرب ترکیه از شهر ماردین نامزد انتخابات مجلس این کشور شده است.
همچنین در این انتخابات از طرف حزب دموکراتیک خلق های ترکیه ‘فلک ناز اوجا’ نماینده ایزدی از شهر دیاربکر در مجلس ترکیه نیز بار دیگر به عنوان نامزد حزب دموکراتیک خلق ها از شهر باتمان به عنوان نامزد انتخابات معرفی شده است.
اوزجان بورجو نماینده رومی های ترکیه نیز که در دوره کنونی مجلس ترکیه از شهر ازمیر در پارلمان این کشور انتخاب شده، در این دوره نیز از طرف حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از شهر ازمیر نامزد شده است.
فهرست نهایی نامزدهای احزاب برای تصاحب ۶۰۰ کرسی بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس ملی ترکیه سه شنبه هفته گذشته به شورای عالی انتخابات این کشور ارائه شد و قرار است فهرست نهایی و تایید شده نامزدها پس فردا از طرف ای نهاد انتخاباتی ترکیه اعلام شود.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز ۲۹ فروردین ماه(۱۸ آوریل ۲۰۱۸) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی(۳ تیرماه ۱۳۹۷) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار شود.
با تعیین زمان انتخابات زودهنگام، شورای عالی انتخابات ترکیه فهرست ۱۱ حزب مجاز شامل حزب عدالت و توسعه(AK Parti)، حزب ترکیه مستقل(BTP)، حزب همبستگی(اتحاد) بزرگ(BBP)، حزب جمهوری خواه خلق(CHP)، حزب دموکرات(DP)، حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP)، حزب نیک(IP)، حزب حرکت ملی(MHP)، حزب سعادت، حزب وطن، هدا پار را برای حضور در رقابت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور اعلام کرد.
تعداد کرسی های مجلس ملی ترکیه در پی تغییرات قانون اساسی این کشور از ۵۵۰ کرسی کنونی به ۶۰۰ کرسی افزایش یافته است و احزاب مجاز برای ۶۰۰ کرسی نامزد اختصاصی و حزبی معرفی کردند.
بر اساس قانون انتخابات ترکیه، این احزاب در صورت تصاحب حداقل ۱۰ درصد کرسی های مجلس می توانند به صورت حزبی در پارلمان این کشور حضور یابند.
بر اساس همین قانون، احزابی که ائتلاف تشکیل داده اند، اگر در قالب ائتلاف موفق به تصاحب ۱۰ درصد کرسی شوند، باز می توانند در مجلس حضور یابند.
در دوره قبلی مجلس حداقل سن نامزدها ۲۵ سال بود ولی با تغییرات قانون اساسی ترکیه که سال گذشته در همه پرسی به تایید مردم رسید، سن نامزدها به ۱۸ سال کاهش یافت و بر این اساس الیف نوربایرام از حزب عدالت و توسعه با ۱۸ سال سن، جوانترین نامزد ترکیه از این حزب از استان کوجاالی داوطلب شده است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا