اخبارترکیهعمومی

مشاور ارشد اردوغان: حملات اقتصادی به ترکیه در آستانه انتخابات تشدید شده است

ییغیت بولوت مشاور ارشد رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با انتشار یادداشتی در روزنامه استار مدعی شد که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری این کشور، حملات اقتصادی خارجی علیه ترکیه تشدید شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،بولوت با انتشار یادداشتی تحت عنوان ‘به حرف فریاد زنندگان بحران گوش نکنید’ در روزنامه استار و با بیان این که حملات انجام شده از سوی موسسات و بانک های یزرگ خارجی علیه پایه های مالی ـ اقتصادی انحام می شود، نوشت: در روزهای اخیر انتشار بعضی از گزارش ها در رسانه ها و اظهار نظر شماری از افراد، دقت من را به خود جلب کرد و با تمرکز بیشتر متوجه شدم که آنها به صورت منظم در حال سیاه نمایی و انتشار مکرر مطالبی مبنی بر گرفتار شدن کشور در بحران مشغول هستند و توصیه اکید من این است که مردم به اخبار، اطلاعات و تحلیل های آنها توجهی نکنند.
وی بیان کرد: با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات زودهنگام، عواملی که پیش از در کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ ترکیه ناکام بودند، با همکاری شرکای داخلی خود از طریق موسسات و بانک های خارجی بر شدت حملات علیه بازار پولی ـ مالی ترکیه می افزایند و البته ما آنها را به خوبی می شناسیم و هراسی از آنها نداریم.
وی بی ثباتی در بازار ارز و عدم کاهش تورم به رغم تلاش های دولت ترکیه را مرتبط به عوامل خارجی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ دانست و تاکید کرد که آنها با فتنه اقتصادی قصد تاثیرگذاری در انتخابات را دارند.
افزایش قیمت دلار و یورو در بازار ترکیه از چندی پیش شدت بیشتری گرفته است به طوری که قیمت دلار پنجشنبه هفته گذشته به ۴٫۹۲ لیر و قیمت یورو ۵٫۷۱ لیر رسید که این رقم افزایش حدود ۳۰ درصدی را در ۶ ماه گذشته نشان می دهد.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز ۲۹ فروردین ماه(۱۸ آوریل ۲۰۱۸) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی(۳ تیرماه ۱۳۹۷) برگزار می شود.
از زمان اعلام انتخابات زودهنگام، روند صعودی نرخ ارز در ترکیه شتاب گرفته و طی یک ماه اخیر بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا