آذربایجاناخبارعمومی

متولیان مساجدی که در جمهوری آذربایجان مطابق با جدول اوقات شرعی« اداره مسلمانان قفقاز » اذان پخش نکنند مجازات خواهند شد

روزنامه « ینی مساوات» چاپ باکو نوشت هشدار «کمیته دولتی امور گروه های دینی» جمهوری آذربایجان به متولیان مساجد این کشور درباره وقت پخش اذان ، نتیجه سیاست دولت این کشور و درخواست « اداره مسلمانان قفقاز » بوده است. 

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه « ینی مساوات»، هدف از تاکید مبارز قربانلی، رییس«کمیته دولتی امور گروه های دینی» جمهوری آذربایجان بر مجازات متولیان مساجدی که اذان را مطابق با جدول اوقات شرعی « اداره مسلمانان قفقاز » جمهوری آذربایجان پخش نکنند، کمک به این اداره برای مقابله با سایر جداول اوقات شرعی رایج در جمهوری آذربایجان است.
ینی مساوات نوشت : « سال هاست که تقویم ها و جدول های اوقات شرعی که ایران و ترکیه و عربستان سعودی و سایر مراکز آنها را توصیه کرده اند، در جمهوری آذربایجان رایج شده است. این تقویم های شرعی بطور گسترده در جمهوری آذربایجان منتشر شده اند و برخی مساجد بر اساس آنها اذان پخش می کنند. البته، مذاهب مختلف نیز درباره زمان پخش اذان، دستورات متفاوتی دارند. مثلا میان زمان پخش اذان براساس مذاهب شیعه و سنی چند دقیقه تفاوت وجود دارد. اما، در خیلی از موارد میان پیروان یک مذهب نیز در باره زمان گفته شدن اذان، تفاوت وجود دارد.»
ینی مساوات افزوده است : « سالها بود که در زمینه زمان اذان گفتن در جمهوری آذربایجان پراکندگی وجود داشت و در آن دخالتی نمی شد. اما، در سال های اخیر همانند سایر حوزه ها ، تلاش می شود در این زمینه نیز نظم ایجاد شود. بویژه، سیاست حکومت در زمینه چندفرهنگ گرایی و تقریب مذاهب ، اذان گفتن در ساعت واحد را نیز در دستور کار قرار داده استالبته، اداره مسلمانان قفقاز این را در نظر می گیرد که فرق چند دقیقه ای میان زمان اذان سنی ها و شیعه ها گریزناپذیر استاما، باید تمامی تقویم ها را کنار گذاشت و تقویم و اوقات شرعی واحد را اجرا کرد که اداره مسلمانان قفقاز و رصدخانه شماخی آن را تنظیم کرده اند. طبیعی است که در این تقویم و اوقات شرعی، تفاوت مذاهب باید در نظر گرفته شود. اما، جمع آوری سایر تقویم ها و جداول اوقات شرعی از جمهوری آذربایجان تاکنون امکان پذیر نبوده است. تقویم ها و جداول اوقات شرعی وجود دارند که چاپ شده اند یا از طریق اینترنت منتشر شده اند. جمع آوری تمامی این ها خیلی دشوار است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا