آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیگرجستان

گرجستان شریکی غیرقابل اعتماد برای جمهوری آذربایجان؛آیا کریدور تجاری روسیه-گرجستان، تبدیل به مسیر انتقال تسلیحات به ارمنستان می‌شود؟

طرح ایجاد دالان تجاری میان روسیه و گرجستان که از سال ۲۰۱۱ مورد مذاکره طرفین بوده است در صورت اجرایی شدن جمهوری آذربایجان را با تهدیدات امنیتی جدید مواجه خواهد کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،گرجستان درصدد است با همکاری روسیه کریدور تجاری با این کشور و ارمنستان را با عبور از جمهوری‌‌‌‌های خودمختار آبخازیا و اوستیای جنوبی عملیاتی کند.

مذاکرات اولیه در ارتباط با احداث این مسیر ارتباطی تجاری و ترانزیتی از سال ۲۰۱۱ میان تفلیس و مسکو و در زمان ریاست جمهوری میخائیل ساکاشویلی در جریان بوده و سوئیس به عنوان کشور ثالث میانجی مذاکرات صورت گرفته میان طرفین بوده است.

به گفته برخی از منابع آگاه شرکت “اس جی اس” سوئیس ناظر اجرایی عملیات صورت گرفته در مسیر ترانزیی مذکور بوده است.

به ادعای مقامات روسی، طبق توافق طرفین قرار بر این بوده است این طرح در زمان ریاست جمهوری ساکاشویلی وارد فاز اجرایی شود اما پس از دیدار صورت گرفته میان اوباما و ساکاشویلی ناگهان طرف گرجی از اجرای طرح تا اطلاع ثانویه سرباز زده است.

به گفته مسئولین گرجی تنها درخواست مقامات آذربایجانی از طرف گرجی عدم حمل تسلیحات از این مسیر و از مبدا روسیه به مقصد ارمنستان بوده است که گرجی‌‌ها نیز این شرط آذربایجانی ها را پذیرفته بودند.

همزمان با انتشار برخی اخبار در خصوص آغاز دوباره فعالیت ها برای راه اندازی این کریدور تجاری مهمترین موضوعی که در رسانه های جمهوری آذربایجان به چشم می خورد این بوده است که در صورت عدم پایبندی گرجستان به تعهدات خود در زمینه عدم حمل سلاح از روسیه به ارمنستان به واسطه این مسیر ترانزیتی آیا طرف آذربایجانی اهرم‌های لازم برای بازداشتن گرجی‌‌ها را در اختیار دارد؟

بر اساس آمار رسمی دولتی بیش از ۳۰۰ هزار آذربایجانی شهروند گرجستان می‌‌باشند هرچند به گفته مقامات آذربایجانی تعداد آذربایجانی های ساکن گرجستان به مراتب بیش از این بوده و آمار های رسمی به دور از واقعیت می باشند. در هر حال حتی حضور ۳۰۰ هزار آذربایجانی در کشوری با جمعیت ۳٫۷ میلیون با نقش دیاسپورا، اهرم مناسبی برای اعمال فشار بر تفلیس خواهد بود.

از طرف دیگر، حجم سرمایه گذاری های مستقیم جمهوری آذربایجان در پروژه های مشترک اقتصادی با گرجستان در سال ۲۰۱۷ معادل ۳٫۴ میلیارد دلار بوده است که در صورت کناره گیری آذربایجان از این طرح ها اقتصاد گرجستان به تنهایی توانایی تامین این پروژه ها را نخواهد داشت.

فاکتور سوم و در واقع بازدارنده گرجستان در این ارتباط، ترکیه می‌‌باشد. ترکیه از بابت حجم سرمایه گذاری مستقیم در این کشور بعد از جمهوری آذربایجان و با حجم سرمایه ۲۷۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ در جایگاه دوم قرار داشته است.

به نظر می رسد، اگر سرمایه گذاری‌‌های کلان جمهوری آذربایجان در گرجستان صورت نمی گرفت و گرجستان به دلایل مشکلات عدیده خود مجبور به همکاری با ترکیه در مسیرهای ترانزیتی و انتقال انرژی نبود امروز حتی شاید شاهد ادعاهای ارضی این جمهوری کوچک قفقاز جنوبی نسبت به جمهوری آذربایجان و ترکیه بودیم.

منبع:آناج

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا