اخبارترکیهعمومی

نامزدهای نهایی احزاب برای انتخابات مجلس ترکیه معرفی شدند

فهرست نهایی نامزدهای احزاب برای تصاحب ۶۰۰ کرسی بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس ملی ترکیه با اتمام وقت قانونی به شورای عالی انتخابات این کشور ارائه شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز ۲۹ فروردین ماه(۱۸ آوریل ۲۰۱۸) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی(۳ تیرماه ۱۳۹۷) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار شود.
با تعیین زمان انتخابات زودهنگام، شورای عالی انتخابات ترکیه فهرست ۱۱ حزب مجاز شامل حزب عدالت و توسعه(AK Parti)، حزب ترکیه مستقل(BTP)، حزب همبستگی(اتحاد) بزرگ(BBP)، حزب جمهوری خواه خلق(CHP)، حزب دموکرات(DP)، حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP)، حزب نیک(IP)، حزب حرکت ملی(MHP)، حزب سعادت، حزب وطن، هدا پار را برای حضور در رقابت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور اعلام کرد.
این احزاب در هفته های گذشته دست به چینش نیروها و نامزدهای خود در ۸۱ استان ترکیه زده و روز گذشته فهرست نهایی نامزدهای حزبی خود را برای انتخابات مجلس ترکیه به شورای عالی انتخابات ترکیه ارائه کردند.
تعداد کرسی های مجلس ملی ترکیه در پی تغییرات قانون اساسی این کشور از ۵۵۰ کرسی کنونی به ۶۰۰ کرسی افزایش یافته است و احزاب مجاز می توانند برای همه ۶۰۰ کرسی نامزد اختصاصی و حزبی معرفی کنند.
بر اساس قانون انتخابات ترکیه، این احزاب در صورت تصاحب حداقل ۱۰ درصد کرسی های مجلس می توانند به صورت حزبی در پارلمان این کشور حضور یابند.
بر اساس همین قانون، احزابی که ائتلاف تشکیل داده اند، اگر در قالب ائتلاف موفق به تصاحب ۱۰ درصد کرسی شوند، باز می توانند در مجلس حضور یابند.
روز گذشته حزب حاکم عدالت و توسعه که با بیش از هفت هزار داوطلب، بیشترین تعداد ثبت نام درون حزبی نامزدهای انتخابات مجلس را داشت، برای همه حوزه ها و کرسی های انتخاباتی خود نامزد معرفی کرد.
در فهرست نامزدهای حزب حاکم عدالت و توسعه بینالی یلدریم نخست وزیر فعلی ترکیه که پست کنونی وی در پی تغییرات قانون اساسی و گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی حذف شده، به عنوان نامزد شهر ازمیر معرفی شده است.
بنا به اعلام رسانه های ترکیه، ۱۲۶ نفر از فهرست ۶۰۰ نفره حزب عدالت و توسعه زن هستند و همچنین از میان نمایندگان فعلی این حزب که حدود ۳۱۶ نفر هستند، ۱۶۷ نفر دوباره به عنوان نامزدهای حزبی معرفی شده اند و ۱۴۹ نفر آنها نیز از سوی کادر رهبری حزب به عنوان نامزد معرفی نشده اند.
در دوره قبلی مجلس حداقل سن نامزدها ۲۵ سال بود ولی با تغییرات قانون اساسی ترکیه که سال گذشته در همه پرسی به تایید مردم رسید، سن نامزدها به ۱۸ سال کاهش یافت و بر این اساس از حزب عدالت و توسعه ۵۷ فرد زیر ۲۵ سال نامزد انتخابات مجلس ترکیه شده اند و الیف نوربایرام با ۱۸ سال سن، جوانترین نامزد ترکیه از این حزب از استان کوجاالی داوطلب شده است.
بنا به اعلام رسانه های ترکیه، احمد منیپ یلدیز اوغلو نامزد شهر ماردین با ۸۱ سال سن نیز مسن ترین نامزد این انتخابات است.
به گزارش سی.ان.ان ترک، میانگین سنی نامزدهای حزب حاکم عدالت و توسعه ۴۴ سال بوده، ۴۶۶ نفر از آنها متاهل، بوده، ۱۰۶ نفر از نامزدهای این حزب وکیل دادگستری و ۲۱۳ نفر نیز دارای مشاغل آزاد هستند.
همچنین از این حزب کنعان سوفو اوغلو قهرمان موتورسیکلت سواری، سلجوق چبی قهرمان کشتی و آلپای اوز آلان مربی فوتبال نیز به عنوان نامزد انتخابات مجلس معرفی شده اند.
مصطفی دستیچی رهبر حزب اتحاد بزرگ نیز که متفق حزب عدالت و توسعه است، در این انتخابات از شهر آنکارا نامزد انتخابات مجلس ترکیه شده است.
همچنین گول آی سامانجی، آلِو دَه دَه گیل، اوزلم زنگین، گلسن اورهان از جمله مشاوران ارشد اردوغان هستند که در این انتخابات از طرف حزب عدالت و توسعه نامزد شده اند.
علاوه بر این، برای رقابت در انتخابات مجلس ترکیه محمد شیمشک معاون اقتصادی نخست وزیر، عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپا، فاروق اوزلو وزیر علم، صنعت و فناوری، نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد و ناجی آغبال وزیر دارایی ترکیه در میان نامزدهای معرفی شده حزب عدالت و توسعه حضور ندارند.
به نظر می رسد که این افراد که مسئولان و مدیران اقتصادی دولت کنونی ترکیه محسوب می شوند، به علت کنار گذاشته شدن از سوی اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه در فهرست نامزدهای نهایی این حزب جای نگرفته اند.
همچنین ابراهیم تاتلیسس خواننده پرآوازه ترکیه، تانجو چولاک و متین شن تورک از جمله هنرمندان معروف ترکیه نیز با وجود اعلام آمادگی برای رقابت انتخابات مجلس، به عنوان نامزد حزب عدالت و توسعه معرفی نشده اند.
بینالی یلدریم نخست وزیر کنونی، ژولیده ساری یر اوغلو وزیر کار و امنیت اجتماعی، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، ویصل اراوغلو وزیر جنگلداری و منابع آب، هاکان چاووش اوغلو معاون نخست وزیر، رجب آکداغ معاون نخیت وزیر، عبدالحمید گل وزیر دادگستری، برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی ، نورالدین جانیکلی وزیر دفاع، سلیمان سویلو وزیر کشور، فاطمه بتول سایان کایا وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی ، نعمان کورتولموش وزیر فرهنگ و گردشگری، محمد اوزهاسِکی وزیر محیط زیست و برنامه ریزی شهری و فکری ایشیک معاون نخست وزیر در فهرست نامزدهای مجلس این حزب حضور دارند و به نظر می رسد که اردوغان در انتخاب کابینه به جای این افراد، از گزینه های دیگری استفاده خواهد کرد.
حزب اتحاد بزرگ نیز که عضو ائتلاف جمهور متشکل از حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی محسوب می شود، در قالب این ائتلاف ۱۸ نامزد از جمله مصطفی دستیجی رهبر این حزب را به عنوان نامزد انتخابات مجلس ترکیه معرفی کرده است.
فهرست نهایی نامزدهای حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز برای انتخابات مجلس ترکیه معرفی شده و در این فهرست، کمال قلیچدار اوغلو رهبر این تشکیلات سیاسی از شهر ازمیر به عنوان پایگاه اصلی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نامزد انتخابات مجلس ترکیه شده است.
از این حزب دنیز بایکال رهبر سابق حزب جمهوری خواه ترکیه نیز از شهر آنتالیا، بلنت تزجان سخنگوی این حزب از شهر آیدین و عبدالطیف شنر از چهره های مشهور جمهوری خواه ترکیه از قونیه از این حزب نامزد انتخابات مجلس ترکیه شده است.
بنا به اعلام شبکه سی.ان.ان تورک، حدود نیمی از نمایندگان کنونی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در فهرست نهایی نامزدها جای نگرفته اند.
حزب اسلامگرای سعادت نیز فهرست نهایی نامزدهای خود را برای انتخابات مجلس ترکیه اعلام و برای همه ۶۰۰ کرسی مجلس ملی ترکیه نامزد مشخص و معرفی کرده است.
حزب تازه تاسیس نیک نیز ۶۰۰ نامزد خود را برای رقابت انتخابات مجلس ترکیه معرفی کرده است.
مرال آک شنر رهبر این حزب نیز به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری جزو ۶ نامزد نهایی حاضر در رقابت سوم تیرماه است.
حزب دموکراتک خلق های ترکیه نیز که پس از اخراج ۱۱ عضو آن از مجلس ملی ترکیه، تعداد اعضایش در نهاد قانون گذاری ترکیه به ۴۸ نفر کاهش یافته، برای همه ۶۰۰ کرسی مجلس نامزد معرفی کرده است.
بنا به اعلام رسانه های ترکیه، از میان ۴۸ نماینده مجلس این حزب، ۲۵ نماینده به عنوان نامزد این دوره معرفی نشده اند.
از میان نامزدهای این حزب، سر ثریا اوندر و ارطغرل کورکچو دو نماینده سرشناس این حزب به عنوان نامزد این دوره معرفی نشده اند ولی در مقابل، سه وکیل مدافع عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و نیز عمر اوجالان برادرزاده وی در فهرست نهایی حزب دموکراتیک خلق ها جای گرفته اند.
در فهرست نهایی نامزدهای این حزب همچنین افراد با سلیقه های سیاسی چپ گرایانه و سوسیالیستی و نیز تعدادی از استادان اخراج شده دانشگاه و نیز روزنامه نگاران زندانی و بازداشت شده نیز حضور دارند.
صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق این حزب نیز که از مجلس ملی ترکیه اخراج شده و هم اکنون در بازداشت موقت و در زندان به سر می برد، به علت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نامزد انتخابات مجلس نشده است.
تعدادی از علویان و نیز یک نامزد ارمنی نیز از طرف حزب دموکراتیک خلق ها به عنوان نامزد مجلس ترکیه معرفی شده اند. همچنین احمد شیک روزنامه نگار مشهور و فرهاد تونچ موزیسین نامدار ترکیه که مدتی بازداشت شده بودند، در فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس از طرف حزب جای دارند.
بنا به گزارش رسانه های ترکیه، گولتکین اویسال رهبر حزب دموکرات ترکیه نیز از سوی حزب نیک به عنوان نامزد انتخابات مجلس معرفی شده است.
شبکه خبری سی.ان.ان ترک نیز اعلام کرد که حزب وطن ترکیه ۶۰۰ نفر نامزد را برای تصاحب ۶۰۰ کرسی مجلس این کشور به عنوان نامزد نهایی و حزبی خود معرفی کرده که ۱۵۰ نفر از آنها زن هستند.
حزب کردی هدا پار نیز برای همه حوزه های انتخابیه ترکیه نامزد انتخاباتی معرفی کرده و همزمان با معرفی نامزدهای این حزب، زکریا یاپیچی اوغلو رهبر این حزب نیز بدون ذکر دلایلی، از سمت خود استعفا و اعلام کرد که به عنوان نامزد مستقل از شهر دیاربکر نامزد انتخابات خواهد شد.
حزب حرکت ملی نیز که در ائتلاف جمهور با حزب حاکم عدالت و توسعه حضور دارد، در انتخابات ریاست جمهوری بر مبنای ائتلاف عمل خواهد کرد و برای انتخابات مجلس نیز ۶۰۰ نامزد خود را برای تصاحب ۶۰۰ کرسی معرفی کرده است که ۷۰ نفر از آنها زن هستند.
لیست نهایی احزاب ترکیه برای انتخابات مجلس این کشور در روز ۳۰ ماه می(۹ خردادماه ۱۳۹۷) از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام خواهد شد.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا