اخبارعمومیگرجستان

نخست وزیر گرجستان در دیدار با پمپئو : همکاری گرجستان و آمریکا عامل امنیت در منطقه دریای سیاه است

نخست وزیر گرجستان روز سه شنبه در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن گفت : مرحله جدید همکاری دو کشور در حوزه نظامی عاملی مهم برای تقویت امنیت در منطقه دریای سیاه است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری نیوز گئورگیا ، « گئورگی کویریکاشویلی » در دیدار با «مایک پمپئو » افزود : با توجه به منافع راهبردی گرجستان و آمریکا ظرفیت های زیادی برای تعمیق رو ابط دو کشور وجود دارد.
وی ضمن ابراز قدردانی از حمایت های آمریکا از تمامیت ارضی کشورش ، به مشارکت فعال تفلیس در کنار آمریکا و در عملیات ناتو در افغانستان اشاره کرد و گفت : همکاری های دو کشور در حوزه نظامی کمک قابل توجهی به نوسازی نیروهای نظامی و تقویت قدرت دفاعی گرجستان کرده است.
وی ،با اشاره به سفر چند روز پیش فرمانده کل نیروهای آمریکا در اروپا به تفلیس و مشارکت در مراسم گشایش مرکز آموزش نظامی آمریکا و گرجستان و آغاز برنامه آماده باش نظامی گرجستان در منطقه وازیانی، افزود: این سفر فرصت مناسبی برای تعمیق روابط دو کشوراست.
نخست وزیر گرجستان همچنین اعلام کرد که این کشور برای به کار گیری کامل استانداردهای ناتو در حوزه نظامی تلاش می کند و در این ارتباط ، از تحویل برای نخستین بار از امریکا تجهیزات نظامی ضد موشکی ‘زاولین ‘ ابراز قدردانی کرد.
کویریکاشویلی همچنین با اشاره به پیشرفت های قابل توجه گرجستان در راستای تقویت روابط با ناتو گفت : آمریکا نقش مهمی در زمینه گسترش همکاری کشورمان با نهادهای یورو اتلانتیک دارد.
وی همچنین از وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با حمایت از تلاش های گرجستان برای عضویت در ناتو قدردانی کرد و گفت : همه شرایط برای سرمایه گذاری امریکا در گرجستان فراهم است.
وزیر امور خارجه امریکا نیز در این دیدار اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از تصمیم اجلاس ناتو در سال ۲۰۰۸ بخارست در زمینه عضویت گرجستان در ناتو حمایت می کند و آمریکا منتظر تبریک گفتن به گرجستان در رابطه با عضویت در ناتو است.
پمپئو، گرجستان را فعالترین کشور شرکت کننده در عملیات ناتو در افغانستان عنوان کرد و گفت : تا به حال ۳۲ نظامی گرجستانی در این عملیات جان خود را از دست داده اند.
وی افزود: آمریکا به همکاری های خود با گرجستان در حوزه امنیتی از جمله مقابله با تروریسم بین المللی ، جلوگیری از تردد ستیزه جویان خارجی از خاک گرجستان و نیز قاچاق زباله های هسته ای خطرناک شوروی سابق ادامه می دهد.
نخست وزیر گرجستان روز گذشته در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی برای دیدار سه روزه راهی آمریکا شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا