آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

پایگاه اینترنتی «استراتگ» نقض آتش بس میان ایروان و باکو در خط آتش بس نخجوان را نتیجه تحرکات روسیه در منطقه دانست

پایگاه اینترنتی « استراتگ» در تحلیلی درباره نقض آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خط آتش بس نخجوان، این درگیری را نتیجه تحریکات روسیه در منطقه دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،«استراتگ» نوشت : « نیکول پاشینیان، نخست وزیر جدید ارمنستان ( پس از انتقال قدرت در ایروان) ، خواهان حضور جدایی طلبان قره باغ در مذاکرات صلح با جمهوری آذربایجان شد. اما، باکو به شدت با این خواسته مخالفت کرد. »

استراتگ با اشاره به ناکارآمدی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مناقشه قره باغ افزوده است : « ارمنستان خواهان حفظ وضع موجود قره باغ و تقویت آن است و جمهوری آذربایجان نیز بجز جنگ، هیچ امکانی برای تغییر این وضعیت در اختیار ندارد. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز مشکلات این منطقه را تقریبا جزء مسایل داخلی روسیه تلقی می کنند و هیچ گام واقعی برای حل آن برنمی دارند. »

تحلیلگر استراتگ با اشاره به نشست اخیر مقامات روسی با مقامات مناطق جدایی طلب آبخازیا، دنیستر ، اوستیای جنوبی و قره باغ کوهستانی که اعتراض باکو را برانگیخت ، نوشت : « مسکو با ترتیب دادن این دیدار ، دو پیام را صادر کرد؛ نخست اینکه روسیه پس از این، قواعد بازی دیپلماتیک را کنار می گذارد و از طریق حمایت گروه های نظامی – سیاسی جدایی طلب ، فشار بر جمهوری های مستقل ( جمهوری های شوروی سابق) را افزایش خواهد داد و پیام دوم هم اینکه ، روسیه امکانات نظامی اش در منطقه را توسعه خواهد داد و امکان دارد که کمک های نظامی و سیاسی و مادی روسیه به رژیم های جدایی طلب در منطقه افزایش یابد. تصادفی نیست که اعلام شد روسیه سلاح های جدید نیز به ارمنستان تحویل خواهد داد. روسیه کارت های خود را رو کرده است و بی احترامی خود به تمامیت ارضی و حق حاکمیت (جمهوری) آذربایجان را به نمایش می گذارد. روسیه حتی نقاب را از چهره خود کنار زده و ماهیت اصلی خود را نشان می دهد. بنابراین، ممکن است طرح های حیله گرانه ای در پشت صحنه وجود داشته باشد که شاید خود را در درگیری های جدید نشان دهد. زیاد طول نکشید که در نخجوان آتش بس نقض شد و یک سرباز جمهوری آذربایجان شهید شد. با آنکه پیش تر نیز در سایر نقاط جبهه ( خط آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ) هر روز آتش بس نقض می شد،  دشمن ( ارمنستان) جسارت نقض آتش بس در خط نخجوان را نداشت. زیرا، ایجاد بی ثباتی در این جبهه که نقطه قوت جمهوری آذربایجان است، برای ارمنستان صرف نمی کند. »

استراتگ با اشاره به سفر اخیر الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان به نخجوان پس از بیان مواضع اخیر نیکول پاشینیان ، نخست وزیر جدید ارمنستان درباره شروط برقراری صلح در قره باغ، نوشت : « رییس جمهوری آذربایجان در هفته گذشته به نخجوان سفر کرد و از پایگاهی که سلاح های پیشرفته جمهوری آذربایجان در آن مستقر است، دیدن کرد که این حرکت می توانست هشداری به ارمنستان تلقی شود تا حاکمیت جدید ارمنستان با اتکاء به حمایت جدی مردمی مغرور نشود و امکانات نظامی جمهوری آذربایجان در منطقه را در نظر داشته باشد. اما، پاشینیان و رژیم جدایی طلب قره باغ با اتکاء به حمایت کرملین، جسورتر شدند و به سفر الهام علی اف به نخجوان ، چنین واکنشی نشان دادند. بخصوص که پس از سفر الهام علی اف به نخجوان، وزرای دفاع و امور خارجه ارمنستان  از منطقه مرزی این کشور با نخجوان دیدن کردند. این ها نشان می دهد که نقض آتش بس را از قبل برنامه ریزی کرده بودند و این ، نخستن “پیام” حاکمیت جدید ارمنستان به جمهوری آذربایجان بود. »

استراتگ نتیجه گیری کرده است : « در شرایط کنونی جمهوری آذربایجان در مقابل تهدید آشکار روسیه،  گفتگو با ترکیه و غرب را برای کسب حمایت آنها گسترش دهد. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا