آذربایجاناخبارترکیهعمومیقفقاز جنوبیگرجستان

همایش کشورهای مسیر ترانس خزر در واشنگتن؛ گام جدید امریکا برای نزدیکی به آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی

آمریکا با هدف نزدیک شدن به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، سومین همایش ‘اهمیت ژئوسیاسی و چشم انداز مسیر ترانس خزر’ را با مشارکت کشورهای آذربایجان ، ترکیه ، افغانستان ، گرجستان ، قزاقستان ، ازبکستان و ترکمنستان برگزار کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، این همایش روز دوشنبه از سوی اتاق بازرگانی آمریکا و مرکز سیاست خزر و همکاری سفارتخانه های جمهوری آذربایجان ، ترکیه ، افغانستان ، گرجستان ، قزاقستان ، ازبکستان و ترکمنستان در آمریکا برگزار می شود.
نمایندگان بانک جهانی ، بانک توسعه و بازسازی اروپا ، شرکت های ‘ بوینگ ، شورون ، اتاق بازرگانی آمریکا – آذربایجان ، موسسه مطالعاتی آسیای مرکزی و قفقاز وابسته به شورای سیاست خارجی آمریکا ، شورای کسب و کاری آمریکا – گرجستان ، اتاق های بازرگانی آمریکا در جمهوری آذربایجان ، گرجستان و قزاقستان ، مجمع کسب و کار آمریکا و قزاقستان ، شورای امریکا و ترکیه ، در این همایش حضور داشتند.
این همایش هر سال با هدف آگاه ساختن محافل سیاسی و اقتصادی آمریکا درباره سه طرح های زیر ساختی و فرصت های کسب و کار و سرمایه گذاری منطقه ترانس خزر برگزار می شود.
سفارت جمهوری آذربایجان در امریکا ، اعلام کرد : این همایش هر سال با هدف آگاه ساختن محافل سیاسی و اقتصادی آمریکا در باره طرح های زیر ساختی و فرصت های کسب و کار و سرمایه گذاری منطقه ترانس خزر برگزار می شود.
در این همایش که با حضور معاون وزارت راه و ارتباطات و فناوری های پیشرفته جمهوری آذربایجان ، معاون وزارت اقتصادی ترکیه و معاون وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان برگزار شد؛ اهمیت راهبردی و رقابت پذیری منطقه ، اجرای پروژه های زیر ساختی بزرگ از سوی جمهوری آذربایجان و دیگر کشورها ، فرصت های ترانزیتی و بازرگانی در امتداد دالان ترانس خزر و مزایایی آنها مورد اشاره قرار گرفت.
پروفسور«فرد استار» ، رئیس موسسه آسیای مرکزی و قفقاز شورای سیاست خارجی امریکا ، همکاری کشورهای منطقه واجرای طرح های مشترک را ستود وافزود: برگزاری این همایش از نظر آگاه ساختن جامعه امریکا با دستاوردهای این کشورها مهم است.
وی با اشاره به اینکه اغلب کشورهای مسیر ترانس خزر، دسترسی مستقیم به آب های آزاد ندارند ، بر ضرورت همکاری های میان این کشورها با هدف رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار و گسترش روابط بازرگانی تاکید کرد.

**امریکا باید همکاری نزدیکتری با کشورهای مسیر ترانس خزر داشته باشد
« ریچارد هوگلاند» دیپلمات آمریکایی و عضو هیات اداری مرکز سیاست خزر گفت : زمان ایفای نقش مهم امریکا برای تقویت همکاری در منطقه فرا رسیده است و در این ارتباط توصیه های خود در زمینه گام های جدید واشنگتن در زمینه گسترش همکاری با منطقه تر انس خزر را مطر ح کرد.
به گفته وی کشور های آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی ۲۵ سال پس از کسب استقلال ملی در راستای گسترش همکاری های فیمابین با هدف توسعه اقتصاد و زیر ساختهای خود و نیز ارتباط مردمی اقدام می کنند و از این طریق استقلال خود را مستحکم تر می کنند که از این نظر آمریکا باید با این منطقه همکاری های نزدیک داشته باشد.
هوگلاند برای گسترش همکاری و روابط بازرگانی آمریکا با کشورهای منطقه اجرای طرح های خط لوله نفتی باکو – تفلیس –جیهان ، خط ریلی باکو – تفلیس –قارص ، ایجاد دالان گازی جنوب ، مسیر حمل و نقل لاپیس لازولی را خاطر نشان کرد و نقش مهم این طرح ها در توسعه دالان ترانس خزر را مورد اشاره قرار داد.
الین سلیمان اف سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا نیز به نوبه خود برگزاری از سال ۲۰۱۶ میلادی به ابتکار این کشور همایش ترانس خزر در واشنگتن را بستری مناسب از نظر ترویج همکاری های امریکا و کشورهای منطقه مهم توصیف کرد.
وی همچنین در باره اقدامات برای انتقال بخشی از محموله های از چین به اروپا از طریق دالاان های فعال در منطقه که جمهوری آذربایجان نیز در ان واقع است ، بحث کرد و همکاری های راهبردی جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه در این زمینه را مورد اشاره قرار داد.
الشاد نصیر اف معاون اول شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) نیز در این همایش گفت: اجرای طرح دالان گازی جنوب با مشارکت فعال جمهوری آذربایجان را برای تامین امنیت انرژی اروپا مهم خواند.
وی همچنین خاطر نشان کرد : خط لوله گازی ترانس انادولی که جزو دالان گازی جنوب است در ماه آینده مورد بهره برد اری قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا