آذربایجاناخبارایرانعمومی

رییس سازمان حفظ نباتات ایران در همایش غذایی باکو : شاخص گرسنگی ایران به پنج کاهش یافته است

رییس سازمان حفظ نباتات ایران در همایش امنیت غذایی باکو، گفت: ایران در ۳۰ سال گذشته در زمینه امنیت غذایی پیشرفت خوبی داشته است بطوری که از دهه ۱۹۹۰ شاخص گرسنگی جهانی کشورمان از ۸٫۵ به پنج کاهش پیدا کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،مهدی قائمیان طی سخنانی دراین همایش که از سوی موسسه دولتی تامین امنیت غذا جمهوری آذربایجان و مشارکت اتحادیه اروپا و بانک جهانی با حضور مسئولان و نمایندگان چند کشور و نهاد بین برپا شده است ، افزود: ایران موفق ترین کشور در کاهش شاخص گرسنگی در خاورمیانه است.
شاخص گرسنگی ،کـشورها را بـراساس مقیاس صفر تا ۱۰۰ رتبه بندی می کند که صفر بهترین امتیاز (نبـود گرسـنگی )و ۱۰۰ بـدترین امتیاز است.
میزان شاخص گرسنگی کمتر از ۱۰ به معنای قرار گرفتن در ردیف کشورهای با گرسنگی کم است.
قائمیان در ادامه سخنرانی خود گفت : جمهوری اسلامی ، در تولید محصولات عمده کشاورزی از جمله گندم ، سبزیجات ، مرغ ، خرما و سیب زمینی در رده ۲۰ کشور اول قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد : عمده تولیدات جمهوری اسلامی ایران گندم ، خرما ، پسته ، فندوق ، خاویار ، گوجه فرنگی ، گوشت و شیر است و کشورمان بزرگترین صادر کننده خاویار و پسته دنیا است.
وی با اشاره به اینکه ادویجات و سبزیجات نیز از سایر محصولات صادراتی ایران است گفت : مشتریان عمده محصولات کشورمان چین ، ترکیه ، عراق ، هند و قطر هستند.
به گفته قائمیان هدف مهم وزار ت جهاد کشاورزی خودکفایی در محصولات شامل گندم ، جو ، ذرت ، دانه های روغنی ، چغندر قند ، گوشت قرمز و سفید و شیر و تخم مرغ است که از این میان گندم در ر اس قرار دارد.
وی یادآور شد : در سال ۱۹۷۹ واردات مواد غذایی ایران اگر چه ۶۵ درصد بوده ولی اکنون تولیدات سبد غذایی کشورمان به ۷۰ درصد رسیده است و برای رسیدن به خود کفایی، تمام تلاش ها برای افزایش محصولات کشاورزی صورت گفته و در حال انجام است.
رییس سازمان حفظ نباتات گفت : برای افزایش کمیت محصولات کشاورزی ، به جای افزایش زمین های زراعی ، وزار ت جهاد کشاورزی با استفاده از شیوه های مختلف سعی در افزایش بهره وری دارد و یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه بهبود سیستم های آبیاری برای رساندن آب گرانبها به کشاورزان است.
قائمیان تاکید کرد : برای افزایش کیفیت محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با کمک سایر وزارتخانه ها از جمله وزارت بهداشت طرح ملی عظیم را با عنوان ارتقای سلامت محصولات کشاورزی را تهیه کرده و آن طرح در حال اجرا است و اجرای این طرح منتهی به صدور گو اهی سلامت با استفاده از کد ۱۶ رقمی خواهد شد که نشان دهند کد محصول کاشورزی سالم و آماده مصرف است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا