آذربایجاناخبارعمومینخجوان

علی اف : تکمیل دالان شمال-جنوب به محاصره نخجوان پایان می دهد

«الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان گفت : تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب به محاصره جمهوری خودمختار نخجوان پایان خواهد داد.

به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج ، علی اف ، روز چهارشنبه در جریان سفر به نخجوان طی سخنانی در مراسم افتتاح ساختمان جدید دانشکده تربیت معلم ، افزود: با اجرای این دالان حمل و نقل ، ارتباط ریلی میان جمهوری آذربایجان و نخجوان برقرار و به انزوای این بخش از خاک کشور پایان داده می شود.
ارتباط جمهوری خودمختار نخجوان ، بر اثر مناقشه قره باغ و تصرف منطقه قره باغ کوهستا نی از سوی نیروهای ارمنستان ، با خاک جمهوری آذربایجان قطع شده است.
ارتباط زمینی میان جمهوری آذربایجان و نخجوان ، در حال حاضر از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران برقرار می شود.
علی اف گفت: جمهوری آذربایجان در حال حاضر برای تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب فعالیت جدی دارد.
رئیس جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد : همه عملیات این طرح حمل و نقل، در کشورمان اجرا شده است و بودجه قابل توجهی برای اجرای کامل این طرح اختصاص یافته است.
علی اف ابراز امیدواری کرد که طرح تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب در سه سال اینده بطور کامل اجرا شود.
ایده راه اندازی دالان حمل و نقل شمال – جنوب برای نخستین بار در سال ۱۹۹۳ میلادی مطرح شده و در سال ۲۰۰۰ توافقنامه راه اندازی این دالان بین المللی از سوی ایران ، روسیه و هند به امضا رسید.
راه اندازی این دالان بین المللی حمل و نقل موجب کاهش مسافت و هزینه های حمل و نقل محموله ها می شود.
در قالب طرح تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب که شامل اتصال خطوط ریلی ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه به همدیگر است، محموله های از آسیای جنوب شرقی از طریق بندر خلیج فارس ، خاک ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه به اروپای شمالی حمل و نقل می شود.
در مرحله نخست، قرار است از طریق این دالان سالانه پنج میلیون تن کالا حمل و نقل شود که این رقم در مراحل بعدی به ۱۰ میلیون تن می رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا