آذربایجاناخبارایرانعمومی

روزنامه ینی مساوات: زمان احترام گذاشتن به ایران گذشته است

روزنامه «ینی مساوات» چاپ باکو ، با پیش بینی اعتراض کشورهای مسلمان و بویژه ایران به سفر احتمالی الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان به فلسطین اشغالی، بی اعتنایی باکو به این اعتراضات را توجیه کرد و نوشت : « زمان احترام گذاشتن های یک طرفه به ایران گذشته است.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،روزنامه ینی مساوات جمهوری آذربایجان در تحلیلی درباره روابط سفر روز ۲۵ آوریل الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان به ترکیه و دعوت بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از علی اف برای سفر به فلسطین اشغالی، رژیم صهیونیستی را پس از ترکیه ، “دومین شریک سیاسی مهم و دارای اهمیت راهبردی” برای جمهوری آذربایجان توصیف کرد.
ینی مساوات نوشت : « سفر الهام علی اف به ترکیه در ۲۵ آوریل، نخستین سفر خارجی وی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۱ آوریل است و در وهله نخست ، این سفر اهمیت نمادین دارد و پیامی به دنیا و دوستان و دشمنان است. به این معنا که مناسبات جمهوری آذربایجان – ترکیه براساس الگوی « یک ملت – دو دولت » قرار دارد. این سفر همچنین نمایش مجدد موضع مشترک باکو و آنکارا در مسایل منطقه ای و جهانی است. این سفر همچنین به معنای آن است که همواره درد و رنج ترکیه ، درد و رنج جمهوری آذربایجان و مشکلات جمهوری آذربایجان نیز مشکلات ترکیه است.»
ینی مساوات افزوده است : « جالب است که در آستانه سفر الهام علی اف به ترکیه ، نخست وزیر اسراییل ، رییس جمهوری آذربایجان را به کشورش ( به فلسطین اشغالی) دعوت کرد. مشخص نیست که باکو به این دعوت چه پاسخی خواهد داد. اما، روشن است که برای جمهوری آذربایجان ، پس از ترکیه ، اسراییل دومین کشور مهم و دارای اهمیت راهبردی است. دولت یهودی دارای روابط نظامی – فنی در سطح عالی با جمهوری آذربایجان است و تل آویو با موضع عادلانه ای که در مساله قره باغ اتخاذ کرده ، از امکانات لابی متنفذ یهودی به نفع جمهوری آذربایجان استفاده می کند. از این نظر، اگر الهام علی اف این دعوت را بپذیرد، تعجب آور نیست، بلکه منطقی است. »
ینی مساوات افزوده است : « بی تردید بیش از کشورهای عربی، از ایران به این سفر اعتراض خواهد شد. اما، این نیز گذرا خواهد بود. در هر حال، این واقعیت نیز وجود دارد که مقامات تهران و در رأس آنها رییس جمهوری اسلامی ایران که کشوری مسلمان است، ارمنستان را به «راه چشمه» تبدیل کرده اند.( دائم به ارمنستان سفر می کنند.) یعنی ، هر کس دولت و منافع ملی خود را دارد. در این صورت، چرا جمهوری آذربایجان منافع خود را در نظر نگیرد؟ از طرف دیگر، کشور برادر ، ترکیه ، از مدت ها پیش با اسراییل روابط دیپلماتیک برقرار کرده است. گرچه، هر از گاهی وخامت نیز در این روابط بروز می کند. در این صورت، چرا ایران به ترکیه اعتراض نمی کند؟ تا زمان سفر الهام علی اف به اسراییل ، می توان نمایندگی ( سفارت ) آذربایجان را هم در اسراییل گشود که این نیز برای تحریک نکردن ایران تاکنون گشوده نشده است. »
ینی مساوات افزوده است : « زمان احترام گذاشتن های یک طرفه به تهران ، سپری شده است. به علاوه ، تکرار می کنیم که اگر کشور برادر، ترکیه در اسراییل سفارتخانه دارد، جمهوری آذربایجان نیز می تواند داشته باشد. اساسا، انجام شدن این سفر و گشایش سفارتخانه در اسراییل ، وجهه جمهوری آذربایجان در دنیا را تقویت خواهد کرد و می تواند در مساله قره باغ و ادعای ساختگی نسل کشی ارامنه ، حمایت قوی تر جامعه یهودیان را درپی آورد. این نیز منافع راهبردی کشور برادر، ترکیه را تامین می کند. همچنین ، با این سفر امکان تاثیرگذاری باکو بر دولت یهود افزایش خواهد یافت که این نیز به نوبه خود می تواند در برطرف کردن به موقع سوء تفاهم میان اسراییل و ترکیه نقش مهمی ایفاء کند. در این زمینه، جا دارد سخنان آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسراییل را که از لابی کنندگان جمهوری آذربایجان است، یادآوری کرد. لیبرمن گفته بود:«اسراییل نمی تواند نسل کشی ساختگی ارمنی را به رسمیت بشناسد، و علت آن صرفا این نیست که این موضوع از نظر تاریخی پایه و اساسی ندارد، بلکه به این علت که ما نمی توانیم جمهوری آذربایجان را برنجانیم.»
ینی مساوات افزوده است : « جمهوری آذربایجان نیز برای اسراییل ، علاوه بر اینکه فروشنده نفت «باکو – جیحان » است، خریدار ارزشمند و مطمئن تسلیحات نیز است. بخصوص که اسراییل برخی تسلیحات جدید را فقط به جمهوری آذربایجان می دهد و حتی در روسیه نیز از این نوع سلاح ها وجود ندارد. همچنین، برخی پهپادهای خیلی دقیق بطور مشترک با جمهوری آذربایجان تولید می شود و درباره سامانه های دفاع هوایی « گنبد آهنین» نیز تفاهم نامه وجود دارد. از نظر حجم فروش سلاح به جمهوری آذربایجان نیز اسراییل پس از روسیه در ردیف دوم قرار دارد. »
ینی مساوات افزوده است : « این عوامل نیز سفر الهام علی اف به دولت یهود را الزامی می کند؛ بطور منطقی اگر رهبر جمهوری آذربایجان به روسیه که شریک ارمنستان در اشغالگری است، سفر می کند ، همچنین می توان به اسراییل که شریک راهبردی جمهوری آذربایجان است، سفر کرد. در این میان، روزنامه اسراییلی «هاآرتص» مقاله ای درباره برتری توان نظامی جمهوری آذربایجان بر ارمنستان منتشر کرده است. در این مقاله، درباره سامانه های سلاح های خیلی دقیق از جمله پهپادهای انتحاری ( پهپادهای تهاجمی) سخن رفته است. هاآرتص افزوده است : « تقریبا دو سال قبل نیز در زمان درگیری های آوریل با ارمنستان ، واشنگتن پست نوشته بود این پهپادها که می توان آنها را هم از خشکی و هم از دریا هدایت کرد، در قره باغ مشاهده شده اند.» در مقاله هاآرتص سپس ، سفر ۱۳ دسامبر ۲۰۱۶ نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به باکو یادآوری و افزوده شده است : « الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان در جریان این سفر گفت که کشور وی با اسراییل برای خرید فناوری دفاعی ، قراردادهایی به مبلغ چهار میلیارد و هشتصدوپنجاه میلیون دلار امضاء کرده است و بخشی از این قراردادها اجرا شده اند و ما از همکارمان رضایت کامل داریم. دو کشور چند سال است که در زمینه امنیتی همکاری مفیدی دارند.»
ینی مساوات افزوده است مقاله روزنامه هاآرتص با این جملات به پایان رسیده است : « در سال های اخیر، هواپیماهای باری، پروازهای پرشماری را میان جمهوری آذربایجان و اسراییل انجام می دهند. هواپیماهای شرکت هوایی «سیلک وی» بطور منظم هر هفته در فرودگاه «بن گورین» فرود می آیند. براساس گزارش های سایت هایی که درباره پروازهای بین المللی مطلب منتشر می کنند، طی دو سال اخیر هواپیماهای وزارت دفاع جمهوری آذربایجان شش بار در پایگاه نظامی واقع در جنوب اسراییل فرود آمده اند و چند ساعت پس از بارگیری، برخاسته اند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا