آذربایجاناخبارعمومی

نوروز ممدوف به عنوان نخست وزیری جمهوری آذربایجان منصوب شد

پارلمان جمهوری آذربایجان نوروز ممدوف را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز محمداف که پیش از این دستیار رئیس جمهوری آذربایجان در امور روابط خارجی بود، از سوی الهام علی اف بعنوان نامزد پست نخست وزیری به مجلس ملی این کشور معرفی شد.
نوروز محمداف ۷۱ ساله متولد شهرستان بابک جمهوری خودمختار نخجوان ، جایگزین آرتور راسی زاده نخست وزیر ۸۲ ساله جمهوری آذربایجان شد .
محمداف فارغ التحصیل رشته زبان فرانسوی دانشگاه تربیت معلم جمهوری آذربایجان بوده و در سال های ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ و ۱۹۷۸ الی ۱۹۸۱ میلادی در الجزایر و در سالهای ۱۹۷۱ الی ۱۹۷۳ در گینه بعنوان مترجم فعالیت داشته است .
وی همچنین در سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ مسئول رشته زبان فرانسوی دانشگاه تربیت معلم جمهوری آذربایجان و در سال ۱۹۹۷ میلادی مسئول بخش روابط خارجی دفتر ریاست جمهوری این کشور بود .
محمداف در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی علی اف به سمت دستیار رییس جمهوری آذربایجان در امور روابط خارجی منصوب شد .
بر اساس قوانین جمهوری آذربایجان، نخست وزیر مسئول نظارت و هماهنگی امور اقتصادی دولت است ، انتصاب وزیران و تشکیل کابینه نیز از اختیارات رئیس جمهوری است که بدون اخذ رای اعتماد از مجلس و با احکام جداگانه و به تدریج از سوی وی منصوب می شوند.
پس از رئیس جمهوری، بالاترین مقام دولتی در این کشور ، معاون اول رئیس جمهوری است که در حال حاضر ، ‘مهربان علی اوا’ همسرالهام علی اف این پست را در اختیار دارد.
بر اساس قانون اساسی ، رئیس جمهوری آذربایجان اگر نتواند به اختیارات خود عمل کند، معاون اول عهده دار مسئولیت می شود، چنانچه معاون اول رئیس جمهوری هم قادر به اجرای اختیارات نباشد ، اختیارات رئیس جمهوری به نخست وزیر واگذار می شود .
در قانون اساسی اختیارات خاص برای نخست وزیر در نظر گرفته نشده است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا