آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغقفقاز جنوبی

تحلیلگر سیاسی روس:تنها عاملی که می‌تواند با توسل به قدرت نظامی مانع آغاز جنگ از سوی جمهوری آذربایجان در قره باغ شود روسیه است

با ظهور فرم بندی جدید در سیاست خارجی روسیه و انتخاب دوباره اردوغان و الهام علی اف به عنوان روسای جمهور ترکیه و آذربایجان، تشکیل مثلث امنیتی “دریای سیاه-قفقاز” با مشارکت روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،اولئگ کوزنتسف، مورخ و تحلیلگر سیاسی روس در گفتگو با رسانه ی روس زبان “minval” عنوان کرد: تنها عاملی که می‌تواند با توسل به قدرت نظامی مانع آغاز جنگ از سوی جمهوری آذربایجان در قره باغ شود، نه آمریکا، انگلیس و فرانسه بلکه تنها روسیه است.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: این یک واقعیت آشکار است و دولت روسیه نیز به این مساله کاملا واقف است. در حال حاضر ۴ درصد از جمعیت روسیه را ارامنه و آذربایجانی ها تشکیل می دهند که هرکدام از آن ها جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر دارند. این تعداد جمعیت، رقم قابل توجهی است.

مسکو نگران این قضیه است که با آغاز جنگی تمام عیار در قره باغ نیروهای داوطلب از دو طرف برای جنگ عازم قره باغ شوند که این موضوع به نوبه خود دامنه جنگ و تلفات ناشی از آن را در مقیاس گسترده ای افزایش خواهد داد.از سوی دیگر این عملیات می تواند موجب خروج بیش از حد ارز از اقتصاد روسیه برای کمک به طرفین درگیری شده و در داخل روسیه نیز موجب ایجاد تقابل اتنیکی در مقیاس وسیع شود.

تحلیلگر سیاسی روس در ادامه با اشاره به موضع آمریکا در این خصوص افزود: در سال ۱۹۹۲ کنگره آمریکا با تصویب قانونی با عنوان ” قانون آزادی دفاع” در بند ۹۰۷ این قانون به صورت تلویحی قره باغ را نه بخشی از جمهوری آذربایجان بلکه به عنوان واحدی مستقل در نظر گرفته است.

در این قانون تاکید شده است در صورت متوسل شدن جمهوری آذربایجان به اقدامات نظامی و فشارهای اقتصادی علیه ارمنستان و قره باغ، دولت آمریکا هیچ حمایتی از این کشور در زمینه نظامی و فنی نخواهد کرد.با تصویب این قانون ارمنستان و قره باغ به عنوان واحد سیاسی مستقل در نظر گرفته شده و جمهوری آذربایجان به عنوان کشور متجاوز شناسانده می شود.

در حال حاضر با توجه به رویارویی جدی روسیه و آمریکا در سوریه، قفقاز جنوبی و قره باغ یکی از نقاطی است که روسیه می تواند با چراغ سبز به جمهوری آذربایجان برای بازپس گیری اراضی اشغالی خود، هژمونی آمریکا را مخدوش کند.

کوزنتسف در ادامه بیان می کند: رئیس جمهور روسیه در سفر اخیر خود به آنکارا تاکید کرد مسکو سامانه دفاعی اس ۴۰۰ را زودتر از موعد مقرر به آنکارا تحویل خواهد داد.حتی روسیه و آنکارا در مورد معامله تجهیزات نظامی دریایی که بعد از سال ۲۰۲۰ محقق خواهد شد به توافق اولیه رسیده اند.در واقع تا سال ۲۰۲۰ آنکارا و مسکو یک سیستم دفاعی در هم تنیده ای تشکیل خواهند داد که این اقدام بی تردید بر مساله قره باغ بی تاثیر نخواهد بود.و صد البته ارمنستان از این سطح از مناسبات خشنود نبوده و و در آینده نزدیک سعی خواهد کرد تا از دایره نفوذ روسیه دورتر شود.

تحلیلگر روس اذعان می کند: در شرایطی که روسیه با یک سیاست عملگرایانه سطح مناسبات با ترکیه را تا این حد ارتقا می دهد. جای هیچ شبهه ای وجود ندارد که آنکارا به عنوان شریک استراتژیک باکو حل مناقشه قره باغ را در مذاکرات دوجانبه به صورت جدی مطرح خواهد کرد. به نظر می رسد حتی روسیه و ترکیه به توافقات اولیه دست یافته اند.

اولئگ کوزنتسف، در پایان خاطر نشان می سازد؛ با برگزاری انتخابات زودهنگام در جمهوری آذربایجان و ترکیه و با افزایش حدود اختیارات اردوغان که به احتمال قریب به یقین رئیس جمهور ۵ سال آینده ترکیه خواهد بود، صحبت از مثلث امنیتی “دریای سیاه-قفقاز” با مشارکت روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان دور از انتظار نخواهد بود. این مثلث امنیتی سعی خواهد کرد تمامی نیروهای خارجی موثر در منطقه را از گود خارج کند. من در سال ۲۰۱۲ در کنفرانس آنکارا و استانبول بر ضرورت تشکیل این خط امنیتی تاکید کرده بودم و از شواهد و قرائن موجود می توان گفت که در این قضیه محق بوده ام و ما در ۵-۶ سال گذشته شاهد ظهور فرم بندی جدید در سیاست خارجی روسیه در قفقاز و خاورمیانه هستیم.

منبع:آناج

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا