آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

ینی مساوات:در صورت آغاز جنگ در قره باغ جمهوری آذربایجان از سلاح های جدید برای رویارویی با ارمنستان استفاده خواهد کرد

روزنامه « ینی مساوات » چاپ باکو در تحلیل سخنان اخیر رییس جمهوری آذربایجان مبنی بر تسلیح هرچه بیشتر ارتش این کشور ، با تاکید بر اینکه باکو تا بی نهایت با وضعیت موجود در قره باغ کنار نخواهد آمد، به نقل از یک کارشناس روسی نوشت : « در صورت آغاز مجدد جنگ در قره باغ ، جمهوری آذربایجان از سلاح های جدید تولید دهه ۱۹۹۰ در مقابل سلاح های کهنه تولید دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ارمنستان استفاده خواهد کرد».

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،اولگ کوزنتسف، تحلیلگر روسی به پایگاه اینترنتی «منوال» گفت : « برتری فنی ارتش جمهوری آذربایجان شش برابر ظرفیت نظامی – فنی ارمنستان است».
این تحلیلگر درباره خرید تسلیحاتی ارمنستان از روسیه از محل اعتبار ۱۰۰ میلیون دلاری مسکو به ایروان نیز گفت : « هم اکنون در بودجه روسیه برای تسلیح ارمنستان پولی وجود ندارد. بخصوص که ارمنستان در حال خروج از دایره تاثیر روسیه و رفتن به سوی غرب است. به همین علت، هیچ کس در روسیه از تامین مالی و تسلیحاتی کشوری غیرمتحد با روسیه حمایت نخواهد کرد».
کوزنتسف شعله ور شدن مجدد بحران قره باغ را غیرقابل اجتناب دانست و افزود : « تمامی این منطقه در چنان وضعیت جوشانی قرار دارد که ممکن است مناقشه جدیدی روی دهد. اگر مناقشه میان شرق و غرب عمیق تر شود، در آن صورت بعید نیست که رویارویی آن ها خود را در سوریه ، اوکراین یا قره باغ نشان دهد».
کوزنتسف افزود : « زمانی که برای روسیه صرفه داشته باشد، بر روی جنگ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان چشم خواهد پوشید ( مانع جنگ در قره باغ نخواهد شد ). بخصوص که ارمنستان در مقابل روسیه چنان دورو عمل می کند که ممکن است کاسه صبر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه را نیز لبریز کند. به این نکته باید دقت کرد که از زمان آغاز بحران قره باغ ، در سیاست روسیه، حل این مساله فقط در اولویت رییس جمهوری روسیه بوده است و وزارت خارجه و وزارت دفاع و نهاد ریاست جمهوری در این زمینه صرفا نقش دستیار را داشته اند. یعنی ، حل این مساله فقط وابسته به رییس جمهوری (روسیه) است. موضع پوتین نیز این است که « سیب باید خودش برسد و بیفتد». به همین علت نیز هیچ کس جمهوری آذربایجان را به سمت جنگ سوق نخواهد داد. اما، ممکن است زمانی برسد که حرکت های قانونی باکو با منافع روسیه منطبق شود».
ینی مساوات افزوده است : « در این میان ، مشخص شده است که جمهوری آذربایجان برای خرید محموله جدیدی از تسلیحات آماده می شود. بلاروس امسال اجرای قرارداد صدور سامانه های آتش باری « پولونز» را به جمهوری آذربایجان آغاز خواهد کرد. در چارچوب این قرارداد فروش ده سامانه « پولونز» در نظر گرفته شده است و نخستین خریدار این سامانه نیز جمهوری آذربایجان است».
ینی مساوات افزوده است : « ذاکر حسن اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در سال گذشته به بلاروس سفر و از سامانه های موشکی « پولونز» دیدن کرده است. نیاز جمهوری آذربایجان به سامانه های موشکی « پولونز» در پی تحویل سامانه موشکی « اسکندر» روسیه به ارمنستان پس از درگیری های آوریل ۲۰۱۶ در قره باغ احساس شده استزیرا، رهبران ارمنستان پس از دریافت موشک های اسکندر مدعی توازن نظامی با جمهوری آذربایجان شده بودنداکنون جمهوری آذربایجان ده سامانه پولونز که بر سامانه اسکندر برتری دارد، خریداری می کندسامانه پولونز هشت موشک دارای کلاهک ۴۵۰ کیلوگرمی را حمل می کند. اما، سامانه اسکندر دارای دو موشک با کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی است. یعنی اگر چهار سامانه اسکندر که ارمنستان در اختیار دارد، بطور همزمان می توانند هشت موشک شلیک کنند، ده سامانه پولونز جمهوری آذربایجان خواهد توانست بطور همزمان ۸۰ موشک شلیک کند». 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا