آذربایجاناخبارایرانعمومینارداران

وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده «نارداران ۳»:در جریان اتهام زنی به متهمان این پرونده درصدد بودند ابتداء افراد را بخاطر حمایت از ایران خائن معرفی کنند

وکیل مدافع یکی از متهمان در « پرونده  نارداران ۳ » در دادگاه تجدیدنظر باکو گفت : « ابتدا می خواستند متهمان این پرونده را بخاطر (حمایت از) ایران به خیانت به وطن متهم کنند. »

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه اینترنتی بخش آذری رادیو آزادی آمریکا ، عاکف علی اف ، وکیل مدافع ( حجت الاسلام ) المار آقایف در « پرونده نارداران ۳ » گفت : « در پرونده نارداران از همان ابتدا، نام ایران مطرح می شد. به همین خاطر می خواستند دستگیر شدگان را به خیانت به کشور متهم کنند. بازپرسی هم در همین جهت پیش برده می شد. به نظر می رسد که بعدها اتفاقی افتاد که از این صرف نظر کردند. شاید هم مناسبات دولتی با کشور همسایه را در نظر گرفتند.»

در پرونده نارداران ۳ ، المان آقایف ، ذوالفقار میکائیل زاده ( دو تن از روحانیون سرشناس منطقه تالش جمهوری آذربایجان ) و ده نفر دیگر محاکمه می شوند.

در این پرونده الدار بینادوف، عموی ابوالفضل بنیادوف ، صاحب منزلی که عملیات پلیس در آنجا ( به علت برگزاری مراسم عزاداری در آستانه اربعین در سال ۲۰۱۵ ) انجام شد نیز محاکمه می شود. ابوالفضل بنیادوف در این واقعه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در طول بازداشت به همین خاطر فلج شد.

الخان شوکوروف، وکیل مدافع الدار بنیادوف گفت: « برای  این افراد ، اتهاماتی نظیر تروریسم و تلاش برای براندازی قهری دولت مطرح شده است. الدار بنیادوف در گذشته نماینده قوه مجریه در نارداران و نماینده حیدرعلی اف ، رییس جمهوری پیشین در انتخابات بوده است. مطرح کردن این اتهامات علیه چنین فردی نیازمند اسناد و مدارک محکم است. اما، در روند محاکمه اثبات شد که هیچ سند مدرکی ضد این متهمان بجز سخنان نیروهای پلیس و اعترافاتی که در زمان بازداشت تحت شکنجه اخذ شده اند، وجود ندارد. »

این وکیل مدافع گفت : « در زمان محاکمه افسران ارشد سازمان امنیت جمهوری آذربایجان، در کنار فاش شدن رسوایی های مختلف، اثبات شد که یکی از شیوه های دستگیری غیرقانونی شهروندان در کشور جمهوری آذربایجان ، جاسازی سلاح در منزل شخص مربوطه و دستگیری وی به همان بهانه است.  عاکف چوداروف ، از مقامات ارشد وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان در دادگاه گفت که ۴۰۰۰ نفر را ( با همین شیوه) دستگیر کرده ام.  در منازل دستگیر شدگان در نارداران نیز به همان شیوه  سلاح جاسازی کرده اند و  تحت شکنجه از آنها اعتراف گرفته اند. گناه ( حجت الاسلام) المان آقایف چیست؟ آیا گناه او ، چشم نبستن بر روی طغیان قاچاق مواد مخدر و نابودی جوانان در منطقه لنکران ( مرکز منطقه تالش نشین جمهوری آذربایجان ) است؟ به نظر می رسد برخی نیروها از جمع شدن انسان ها در کنار اشخاص سالم ناراحت می شوند. »

در این جلسه از دادگاه ، وکلای متهمان، خواهان احضار طالع قاراشوف ، فرماندار لنکران و  طالع باقرزاده ، رییس جنبش اتحاد مسلمانان به دادگاه برای روشن شدن مسایل مربوط به اتهامات متهمین شدند، اما قاضی دادگاه هیچ یک از این درخواست ها را نپذیرفت.

جلسه بعدی دادگاه تجدیدنظر  برای روز ۲۰ آوریل تعیین شد.

در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ نیروی پلیس باکو در نارداران عملیات کرد که در این عملیات شش نفر ، از جمله دو نیروی پلیس کشته شدند. در همان روز طالع باقرزاده، رییس « جنبش اتحاد مسلمانان » و گروهی از طرفدارانش بازداشت شدند.

بعدها نهادهای امنیتی اعلام کردند در آن  روز حدود ۷۰ نفر بازداشت شده اند. اما مدافعان حقوق بشر می گویند شمار بازداشت شدگان ۸۷ نفر بوده است. گروهی از این بازداشت شدگان به اتهاماتی نظیر نگهداری سلاح و ایجاد اغتشاش ، به حبس های یک و نیم ساله تا شش و نیم ساله محکوم شدند. برای بیش از ۴۰ نفر نیز اتهامات سنگین تری نظیر تلاش برای براندازی دولت، تروریسم و ایجاد نفاق دینی و غیره اقامه و حکم های زندان طولانی مدت تری صادر شده است.  به حکم دادگاه جرایم سنگین باکو برای ۱۲ نفر در « پرونده نارداران ۳» ، در مجموع ۱۶۰ سال و ۹ ماه زندان صادر شده است.  ذوالفقار میکائیل زاده ( روحانی ) به ۱۷ سال و المان آقایف ( روحانی ) به ۱۳ سال ، میهمان محمدوف ، الدار بنیادوف ، علی حسین اف  و الخان حسن اف، هر یک  به ۱۲ سال و سه ماه و فائق الله وردی اف و رامیل سیف الله اف ، مبارز ابراهیم اف ، هر یک به ۱۳ سال ، روزی اسماعیل اف به ۱۵ سال و جابر علی اف به ۱۴ سال محکوم شده اند. این افراد اتهامات را رد می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا