اخبارایرانعمومیگرجستان

رایزن فرهنگی ایران درگرجستان مطرح کرد؛ شکل‌گیری گفت‌وگوهای دینی میان ایران و گرجستان

رایزن فرهنگی ایران با رییس آژانس دولتی امور دینی گرجستان دیدار و درباره تعامل دوجانبه در امور فرهنگی، دینی و گفت‌وگوهای دینی اسلام و مسیحیت ارتدوکس، گفت‌وگو کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، «حمید مصطفوی» رایزن فرهنگی ایران درگرجستان با زازا واشاک مادزه، مشاور نخست‌وزیر و رییس آژانس دولتی امور دینی گرجستان دیدار و طی آن در خصوص همکاری و تعامل دوجانبه مشترک در امور فرهنگی، دینی و گفت‌وگوهای دینی اسلام و مسیحیت ارتدوکس گفت‌وگو کرد.

در این دیدار کامران‌فرد، رایزن فرهنگی سابق ایران در گرجستان، زارع، مدیر نمایندگی جامعه المصطفی در گرجستان، رامین ایگیداف، رییس اداره مسلمانان و شیخ‌الاسلام گرجستان و جمعی از کارکنان آژانس ادیان این کشور حضور داشتند.

حمید مصطفوی در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و گرجستان گفت: حوزه فرهنگی مشترک از امتیازات منحصر به فرد دو کشور است که ایجاب می‌کند از این ظرفیت‌ها برای شکل دادن به یک همگرایی منطقه‌ای در همه حوزه‌ها و شئون حیات انسانی خود بهره ببریم.

وی در ادامه با بیان اینکه در ایران و گرجستان پیروان ادیان مختلف با هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند، افزود: ما در جوامع چندمذهبی، چندقومیتی و چندفرهنگی زندگی می‌کنیم؛ بنابراین نیازمند گفت‌وگو، همکاری و تعامل دوجانبه و چندجانبه مشترک هستیم. مطالعه ادیان و گفت‌وگوهای دینی با هدف درک متقابل اسلام و مسیحیت ارتدوکس یک ضرورت اجتناب ناپذیراست. وظیفه داریم ادیان دیگر را بشناسیم و برای نزدیک شدن افکار و همدلی ادیان تلاش کنیم.

مصطفوی در پایان سخنانش گفت: آنچه امروز به عنوان یکی از چالش‌های جهان بشریت مطرح است، رواج یک سری جریان‌های افراط‌گرایانه در میان همه ادیان است، برای اینکه پیروان دو دین به درک و شناخت عمیق از همدیگر برسند، عقاید دیگران را درک کنند و اشتباهاتی که از سوءتفاهمات ناشی کنند، برطرف ‌شود؛ ضرورت دارد نشست‌های تخصصی دینی و گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدکس با همکاری دو کشور برگزار شود. رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان آمادگی برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مشترک در این حوزه را اعلام می‌کند.

زازا واشاک مادزه، مشاور نخست‌وزیر و رییس آژانس دولتی امور دینی گرجستان هم در سخنان خود در این دیدار با اشاره به زندگی پیروان ادیان کاتولیک، ارتدوکس، یهودی و مسلمان در گرجستان گفت: طبق قانون اساسی گرجستان، همه اقلیت‌های دینی از حقوق مادی و معنوی یکسانی برخوردارند.

رییس آژانس دولتی امور دینی گرجستان همچنین از اعطای کمک‌های مالی دولت گرجستان به پیروان ادیان مختلف سخن گفت و ادامه داد: اسلام در گرجستان بزرگ‌ترین اقلیت دینی محسوب می‌شود و وظیفه ما ایجاد روابط و فضای گفت‌وگوی سالم با ادیان دیگر است.

وی همچنین اظهار کرد: در زمینه امور ادیان و مذاهب با در نظرگرفتن تجربه تاریخی و هنجارهای بین‌المللی شناخته شده با کشورهای همسایه و منطقه تعامل و همکاری خوبی داریم.

زازا واشاک مادزه هم آمادگی آژانس امور دینی نیز و اداره مسلمانان گرجستان را برای برنامه‌ریزی و توسعه همکاری‌های فرهنگی و دینی مشترک با رایزنی فرهنگی ایران اعلام کرد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا