آذربایجاناخبارعمومی

وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان از تلاش باکو برای جمع آوری نمونه های مختلف قالی آذربایجان در کشورهای مختلف خبر داد

وزیر « فرهنگ و گردشگری » جمهوری آذربایجان از تلاش باکو برای جمع آوری نمونه های مختلف « قالی آذربایجان » در کشورهای مختلف و آوردن آنها به جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش مرکز فرنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا ، ابوالفضل قارایوف در نمایشگاه فرش و مراسم رونمایی کتاب « قالی های باکو ؛ نقش های جدید » در موزه فرش جمهوری آذربایجان گفت : « مکتب قالی بافی آذربایجان، تاریخی کهن دارد. قالی های آذربایجان ، موسیقی مقامی آذربایجان  و هنر آشپزی آذربایجان امروز در خارج از مرزهای جمهوری آذربایجان شناخته می شود و در این زمینه ، مهربان علی اوا ، معاون اول رییس جمهوری ( همسر رییس جمهوری آذربایجان ) خدمات بزرگی دارد. به ابتکار «بنیاد حیدر علی اف »  و مهربان علی اوا، رییس این بنیاد در سال ۲۰۱۵ ، «مرکز قالی و تدریس قالی بافی»  در « مرکز فرهنگی زیره » تاسیس شد. »

 وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان درباره آوردن قالی های آذربایجان نگهداری شده در موزه های کشورهای خارجی به جمهوری آذربایجان نیز گفت : « باید تجار در این زمینه فعال باشند. بازگرداندن قالی های متعلق به آذربایجان با حمایت بنیاد حیدرعلی اف ، خدمت بزرگی به فرهنگ کشورمان است. »

سپس شرکت کنندگان با  قالی مشهور « خطائی » قره باغ که به قرن هفدهم تعلق دارد و از خارج به جمهوری آذربایجان منتقل شده است، آشنا شدند.

آپا افزوده است : « قالی های « خطائی» در قره باغ بافته ، از طریق جاده ابریشم به کشورهای دیگر منتقل می شد و در کشور از این قالی ها نمانده است. قالی «خطائی» دومین هدیه ای است که «بنیاد حیدر علی اف » آن را از خارج آورده و به موزه فرش هدیه کرده است. در سال ۲۰۱۷ نیز این بنیاد نمونه دیگری از «بافت» شیروان را که به قرن هجدهم تعلق دارد، از خارج به کشور آورد و به موزه فرش هدیه کرد.»

خبرگزاری آپا همچنین در خبر دیگری از انتشار کتاب « به زندگی مستقلانه ملتمان باور داریم»، مجموعه نوشته ها و نامه های  « علیمردان بیگ توپچی باش اف»، رییس مجلس «جمهوری دموکراتیک آذربایجان» که در سال ۱۹۱۸ تاسیس شد، خبر داد و نوشت این اثر در چارچوب سلسله برنامه های ویژه یکصد سالگی تشکیل « جمهوری خلق آذربایجان» منتشر شده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا