آذربایجاناخبارروسیهعمومی

رییس پیشن مجلس آذربایجان دولت روسیه را بزرگترین خطر برای موجودیت این کشور عنوان کرد

پایگاه اینترنتی « آذپلیتیکا» جمهوری آذربایجان به نقل از رسول قلی اف، رییس پیشین مجلس این کشور ( مقیم آمریکا) ، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه را بیمار روانی جاه طلب که در صدد احیای امپراطوری روسیه است و دولت این کشور را بزرگترین خطر برای موجودیت جمهوری آذربایجان توصیف کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی « آذپلیتیکا»، رسول قلی اف گفت : « روسیه همانند همیشه امروز نیز بزرگترین خطر برای جمهوری آذربایجان است. روسیه بیش از تلاش برای اشغال کشور جمهوری آذربایجان ، با استفاده از عامل لزگی ها و تالش ها و ارامنه ، برای به حاکمیت رساندن شخصی همچون ایاذ مطلب اف در جمهوری آذربایجان تلاش خواهد کرد. اما، برخلاف سوریه ، در جمهوری آذربایجان همسایگانی همچون ایران و ترکیه منافع خاص خود را دارند و این عامل نیز روسیه را از تجاوز آشکار باز می دارد.»
پایگاه اینترنتی « آذپلیتیکا» در مطلب دیگری با تحلیل سخنان اخیر علی حسن اف ، دستیار ارشد رییس جمهوری آذربایجان، روسیه را به سهم خواهی بلاعوض از ثروت های ملی جمهوری آذربایجان متهم کرد.
پایگاه اینترنتی « آذپلیتیکا» نوشت : « علی حسن اف در همایشی که شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان در روز ۳۰ مارس برگزار کرد گفت : « برخی دولت ها از ثروت های ملی ما سهم بلاعوض می خواهند. اما، ما به هیچ کس سهم بلاعوض از ثروت های ملی جمهوری آذربایجان نمی دهیم.»
پایگاه اینترنتی « آذپلیتیکا» افزود : « با توجه به جملاتی که دستیار رییس جمهوری آذربایجان قبل از بیان این جمله ایراد کرد ، دشوار نیست که بفهمیم منظور او کدام دولت است. البته که صحبت درباره روسیه است. سخنان علی حسن اف در یادآوری تشکیل « اتحادیه میلیاردرها» جمهوری آذربایجان در روسیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ جمهوری آذربایجان ، نمی تواند اتفاقی باشد. علی حسن اف افزود : « امروز نیز آنها ( تشکیل دهندگان « اتحادیه میلیاردرها» نخوابیده اند و فقط بخاطر اینکه غافلگیر شده اند، آمادگی ندارند. ( بخاطر اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در جمهوری آذربایجان تدارک ندیده اند.) »
آذپلیتیکا افزوده است : « مسئولیت تبلیغات اهانت آمیزی که اندکی قبل در اروپا علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان آغاز شده است، به عهده عباس عباس اف، معاون اول پیشین نخست وزیر جمهوری آذربایجان ( مقیم روسیه) و در واقع به عهده روسیه است. رسانه های نزدیک به حاکمیت ادعا کرده اند که حامی و سازمان دهنده این حرکت ، عباس عباس اف است. یکی از تحیلگران وابسته به ریاست جمهوری آذربایجان نیز ادعا کرده بود که حکومت ارتباطات میان عاملان این تبلیغات اهانت آمیز با عباس عباس اف را کشف کرده است. اگر این ها حقیقت دارد، بنابراین همانند دوره انتخابات سال ۲۰۱۳ ، هم اکنون نیز حاکمیت جمهوری آذربایجان تحت فشار جدی روسیه قرار دارد و با مطالبات آن رویاروست. سخنان علی حسن اف مبنی بر اینکه « از ثروت های ملی مان سهم بلاعوض می خواهند» ، نشان می دهد که رویکرد همیشگی حکومت جمهوری آذربایجان مبنی بر رفتار محتاطانه در قبال روسیه ، غیرقابل قبول است. بر همگان روشن است که در آستانه انتخابات ۲۰۱۳، ولادیمیر پوتین در حرکتی بی نظیر برای اعمال فشار، با اعزام کشتی های نظامی روسیه به باکو توانست به خواسته اش برسد و میان روسیه و جمهوری آذربایجان قرارداد تسلیحاتی پنج تا شش میلیارد دلاری امضاء و پس از سفر ولادیمیر پوتین به جمهوری آذربایجان، دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان متوقف شد. به نظر می رسد که این بار ، به جلو انداختن شش ماهه انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان ،طرح های سرویس های ویژه روسیه درباره این انتخابات را برهم زده و این حرکت غافلگیرانه حاکمیت جمهوری آذربایجان ، تزار روسیه را عصبانی کرده است. سخنان علی حسن اف نیز نشان می دهد که غضب روسیه تا چه حد شدید است. علی حسن اف در همان همایش خطاب به روسای رسانه ها گفته است : « می خواهم بدانید که وضعیت خیلی جدی است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا