آذربایجاناخبارایران

بازتاب سفر رئیس جمهوری ایران در رسانه های جمهوری آذربایجان

سفر رسمی دکتر حسن وحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در شبکه های تلویزیونی ، مطبوعات و سایت های خبری و تحلیلی این کشور بازتاب گسترده ای داشت .

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، صاحب نظران و کارشناسان سیاسی جمهوری آذربرایجان در مصاحبه با رسانه ها به تجزیه و تحلیل اهمیت و نتایج مثبت این سفر برای آینده روابط دو کشور پرداختند .
«حکمت بابااوغلی» نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان در مورد سفر دکتر روحانی به باکو و مذاکرات انجام گرفته گفت : جمهوری آذربایجان و ایران در دریای خزر به توافق تاریخی رسیدند .
وی در مصاحبه با خبرگزاری ‘آپا ‘ با اشاره به جایگاه خاص ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه افزود : همکاری دو کشور دوست و همسایه به تقویت کیفی تعاملات منطقه ای کمک می کند .
بابااوغلی گفت : توسعه بیش از پیش روابط جمهوری آذربایجان و ایران از نظر منافع راهبردی دو کشور نیز از اهمیت خاصی برخوردار و اسناد مهم امضا شده در چهار سال اخیر به توسعه روابط دوجانبه تحرک بخشیده است .
«مبارز احمد اوغلی» کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان نیز ،سفر رئیس جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان را برای آینده روابط دو کشور و نیز تعاملات منطقه ای مهم عنوان کرد .
وی در مصاحبه با شبکه تلویزیون اجتماعی جمهوری آذربایجان، با اشاره به گسترش بیش از پیش همکاری های دو کشور در حوزه های اقتصادی ، گفت : این همکاری از لحاظ تعمیق تعاملات منطقه ای بسیار موثر است .
احمد اوغلی روابط ایران و جمهوری آذربایجان را همچنین برای تحکیم امنیت و ثبات منطقه ای مهم ارزیابی کرد .
روزنامه ینی مساوات، چاپ باکو ، گزاش سفر دکتر روحانی را با این تیتر شروع کرد؛ «رئیس جمهوری ایران :امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت خود می دانیم» و نوشت : حسن روحانی طی سخنانی در همایش تجاری دو کشور در باکو همچنین اعلام کرد توسعه جمهوری آذربایجان را توسعه خود می دانیم .
بنا به این گزارش ، رییس جمهوری ایران همچنین با اشاره به یادداشت تفاهم همکاری در بخش انرژی در دریای خزر ، آن را دریای دوستی و همکاری عنوان کرد .
این روزنامه در گزارش دیگری، سخنان دکتر حسن روحانی مبنی بر اینکه «روابط ایران و جمهوری آذربایجان به نفع کل منطقه و جهان است» را سر خط گزارش خود انتخاب کرد.
خبرگزاری ‘ترند’ گزارش خود را با سخنان الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در باره تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب با تلاش های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان شروع کرد .
‘ ترند ‘ همچنین با اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در راستای احداث خط ریلی ‘ رشت – آستارا ‘ به نقل از عاکف مصطفی اف کارشناس اقتصادی جمهوری آذربایجان نوشت : این خط ریلی اروپا را به خلیج فارس وصل می کند.
مصطفی اف، خط ریلی رشت – آستارا را یکی از حلقه های کلیدی دالان حمل و نقل شمال – جنوب عنوان کرد و گفت: هدف عمده دالان حمل و نقل شمال –جنوب ایجاد ارتباط ریلی مستقیم روسیه و کشورهای اروپای شمالی با خلیج فارس است و بدون ایجاد خط ریلی میان آستارا و رشت تحقق این مهم امکان پذیر نیست .
روزنامه ‘ باکو – خبر ‘ نیز با اشاره به نشست خبری روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در باکو نوشت : الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان دو سند امضا شده در سفر دکتر حسن روحانی به باکو را بسیار مهم و دارای اهمیت تاریخی عنوان کرد .
این روزنامه افزود: الهام علی اف ابراز عقیده کرد که همکاری جمهوری آذربایجان و ایران در بخش انرژی در دریای خزر و نیز در ساخت خط ریلی رشت – آستارا روابط دو کشور را وارد مرحله جدید خواهد کرد .
به گزارش این روزنامه ، رئیس جمهوری ایران نیز طی سخنانی در این نشست خبری، بر ضرورت حل سیاسی همه مناقشه های موجود در منطقه مانند یمن ، سوریه و نیز مناقشه قره باغ تاکید کرد و گفت : موضع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در رابطه با تلاش کشورهای منطقه در این زمینه ، یکسان است .
شبکه های تلویزیونی ‘آ تی وی ‘ ، ‘خزر ‘ ، ‘ لیدر’ ، آ ار بی ‘ و ‘اسپیس’ نیز در بخش خبری خود بطور گسترده به اهمیت سفر رییس جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات انجام گرفته و اسناد امضا شده در جریان آن ، پرداختند .
دکتر روحانی ظهر چهارشنبه برای یک سفر دو روزه وارد باکو شد و پس از دیدار با رئیس جمهوری آذربایجان و امضای هشت سند همکاری در کنفرانس خبری شرکت کرد.
همچنین در سفر به جمهوری آذربایجان، کارخانه مشترک خودروسازی «آذرماش – ایران خودرو» و فاز نخست پروژه ریلی اتصال شهر آستارای ایران به شهر آستارا جمهوری آذربایجان با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و الهام علی اف افتتاح شد.
رئیس جمهوری کشورمان را در این سفر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، عباس آخوندی وزیر راه و ترابری، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمد نهاوندیان مشاور اقتصادی رئیس جمهوری همراهی می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا